Het Zuidereiland - Reisverslag uit Whataroa, Nieuw Zeeland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Het Zuidereiland - Reisverslag uit Whataroa, Nieuw Zeeland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Het Zuidereiland

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

20 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Whataroa

Hierbij een vervolg van onze reis.
We beschikken niet over middelen waarbij we ieder moment kunnen internetten, vandaar dat het reisverslag altijd over meerdere dagen gaat.

Vrijdag 15 februari dag 6 van naar Kaitoke Regional Park dagtraject Wellington 46 km
Vandaag een korte rit. Omdat we morgen met de boot naar het Zuidereiland varen. We gaan op een camperplek aan de haven in Wellington staan. Mooi uitgangspunt om de stad te bezoeken en morgenochtend om 7 uur klaar te staan bij de ferry die ons naar het Zuidereiland brengt. Het is een drukke en dure camperplek. We staan aan een heel drukke weg zonder afrastering en ’s avonds als de jeugd uitgaat dan trekken ze de stekker uit het stopcontact, gevolg geen stroom, het is natuurlijk een leuk spelletje, maar voor ons wel erg lastig. Maar het is maar voor één nacht. Vanaf deze plek kunnen we leuk de stad en de haven bezoeken. Het is hier echt flaneren, zonnetje erbij, met helaas veel wind, maar best aangenaam. We bezoeken ook het de Pape museum, een vrij nieuw museum, dat gaat over de geschiedenis van NZ. Na afloop een terrasje en ’s avonds eten in de stad en dan op tijd na bed, hopen dat we kunnen slapen met de drukke verkeer dat zo dicht langs de camper rijdt.

Zaterdag 16 februari dag 7 van Wellington naar Mapua dagtraject 165 km
Redelijk geslapen en om 6 uur opgestaan. Gelukkig is de electra er nog op. Na het douchen en eten staan we om 7 uur in de haven klaar voor de boot. Dan de boot op, dat vraagt wat van Anton’s stuurmanskunst, maar hij doet het goed. Nu zitten we op de boot, met een zonnetje en veel wind, maar met een rustige zee, binnen is het lekker en met een mooi uitzicht. Tijd om het verslag te schrijven.
Om 11 uur komen we met de boot in Picton op het Zuidereiland aan. We rijden over een prachtige kustweg vanuit Picton naar het westen naar Nelson, daar willen we overnachten, maar helaas we kunnen geen geschikte plek vinden, daardoor zijn we tot Mapua doorgereden, waar we een mooie plek hebben op een grasveld en dicht bij de Warf (werf) dus aan de kust. Mooi uitzicht naar alle kanten en ’s avonds heerlijk stil.

Zondag 17 februari dag 8 van Mapua naar het Abel Tasmanpark dagtraject 180 km.
Prachtig weer, we kunnen heerlijk buiten ontbijten. Het plaatsje Mapua is een goed uitgangspunt om het Abel Tasman National Park te bezoeken. In het Abel Tasman National Park moet je eigenlijk een grote wandeling maken. Veel toeristen wandelen er meerdere dagen, maar wij zijn niet van die wandelaars dus besluiten we om naar Collingwood te rijden. Je rijdt dan dwars door het park en over de bergrug. In deze regio is de film , ‘The Lord of the Rings’ opgenomen. In Collingwood maken we een wat kleinere wandeling langs strand. Op deze manier proeven we ook iets van de magie van het Abel Tasman National Park en in het byzonder de Golden Bay want het is een heerlijk gebied. We rijden terug naar Mapua, Dichtbij Mapua lijkt het op ´de Betuwe´. Veel boomgaarden met o.a. appels en peren maar ook veel wijngaarden. Dan zijn we terug bij de camperplek in Mapua een heerlijke plek en bij dit mooie weer lopen we ook hier langs het water en halen Fish en Chips in het dorp. Dat eten we met een glaasje wijn en in het zonnetje bij de camper op, dat is genieten. In de avond slaat het noodlot toe, de koelkast is er mee opgehouden. Dat moeten we dus morgen eerst oplossen.

Maandag 18 februari dag 9 van Mapua naar Nelson dagtraject 60 km
We moeten eerst de koelkast laten repareren. Hiervoor overleggen we eerst met Rob & Grietje, die vinden het ook heel vervelend voor ons. Het is een koelkast van anderhalf jaar oud dus die hoort niet stuk te gaan. In Stoke (een plaatsje voor Nelson) is een camperbedrijf. Zij kijken naar de koelkast maar de gezichten staan somber en na veel overleg en gebel met de dealer en de eigenaren, is er misschien een oplossing en zal het onderdeel dat vermoedelijk stuk is worden besteld. We besluiten dit af te wachten en een dag hier te blijven. We rijden naar Nelson een aardig plaatsje hier kunnen we wel onze dag doorbrengen. In de namiddag wordt duidelijk dat de koelkast niet op korte termijn gerepareerd kan worden, dat is balen, want met dit mooie weer heb je echt wel een koelkast echt nodig. In overleg besluiten we een koelbox te kopen. Daarna naar de camping aan zee in Nelson. Een goede camping, lekker om bij te komen van deze dag.

Dinsdag 19 februari dag 10 van Nelson Naar Westport dagtraject km
Stralend weer. We vertrekken van deze prettige camping en gaan naar het zuiden over weg no. 6 naar Westport. De weg voert ons langs veel bossen. Ik vergelijk het met Noorwegen. Als we stoppen op een picknickplaats blijken er veel hommels en sandfly’s te zitten. De laatste doen onmiddellijk een aanval op mij, gevolg zo’n 10 beten. Dat kan je in Noorwegen ook gebeuren. Ik neem dan mijn maatregelen en hoop dat het hierbij blijft. Gelukkig zijn de sandfly’s niet op iedere plek. We bezoeken ook de hangbrug over de Buller River, de Swingbridge. Dan rijden we naar Westport, een plaats waar aardig wat winkels zijn en een New World supermarkt. We bezoeken nog Cape Foulwind de zeeberen kolonie, maar de reisgids beloofde heel veel zeeberen, het waren er maar 4. Inmiddels is het al 6 uur, vlug naar de camping, een welbestede dag met erg mooi weer.

Woensdag 20 februari dag 11
Weer stralend weer. We trekken verder naar Whataroa dichtbij de Frans Jozef gletsjer. We bezoeken onderweg o.a. de Pancake Rocks. Nu zijn we bij Henrike & Paul, nicht en neef van Alie. Het is allemaal weer heel gezellig. Een uitgebreider verslag van deze dag volgt nog.

Hartelijke groet uit een zonnig Nieuw-Zeeland,
Anton & Janny.