Start in het land van de Kiwi's - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Start in het land van de Kiwi's - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Start in het land van de Kiwi's

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

15 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zondag 10 februari dag 1 van Utrecht naar Seoul dagtraject 8615 km.
Vanmiddag om 15:15 uit huis vertrokken. Er ligt sneeuw in de tuin en de sneeuwklokjes steken hun kopje boven de sneeuw uit. Wij gaan vanuit de Nederlandse winter naar de zomer in Nieuw Zeeland. Alie brengt ons naar het Jaarbeursplein en toen per trein naar Schiphol. Toen naar de incheckbalie van Korean Air. Daar beginnen de procedures rond het inchecken en veel wachten. We raakten al snel aan de praat met een stel dat naar Miamar vliegt en die ook nog uit Oog en Al komen. In het vliegtuig blijkt dat we een erg mooie plaats hebben, dat maakt het 10,5 uur vliegen toch wel aangenaam. Veel beenruimte en de plaatsen naast ons in het middenvak onbezet,dus daar heb ik dan hazenslaapje op gemaakt. Met een enigszins brak gevoel komen we in Seoul aan. Inmiddels is het dus maandag

Maandag 11 februari dag 2 van Seoul naar Auckland dagtraject 9553 km
Onze reis- en wijkgenoten pakken nu het vliegtuig naar Miamar en wij gaan naar de plaats waar het vliegtuig staat die ons straks naar Auckland in Nieuw Zeeland brengt. Hier ook weer een aantal landgenoten. Waaronder een moeder en dochter, waarvan de dochter de tickets had geregeld en de roepnaam van haar moeder heeft opgegeven i.p.v. de doopnaam. Nou dan kloppen ticket en paspoort niet met elkaar, met als gevolg dat ze een nieuw, duur ticket op Schiphol moesten kopen. Leuke start van de reis. Maar, in de 2 uur dat we moeten wachten hebben we weer gezellig gepraat met vooral veel enthousiaste verwachtingen van de andere vier reizigers voor Auckland. Natuurlijk ook nog wat rondgelopen, goed voor de bloedsomloop, maar ook leuke foto’s gemaakt, want op deze internationale luchthaven, wordt toch het merendeel bevolkt door Koreanen, altijd leuk om andere culturen te zien. Toen weer het vliegtuig in, ditmaal minder mooie plaatsen. Drie stoelen op rij met Anton in het midden, geflankeerd met een Nederlandse en een jonge Koreaanse vrouw, waarvan hij zegt dat hij liever een lege stoel had. Zo vliegen we verder. Bij het eten kun je kiezen tussen het gebruikelijk eten en Koreaans eten, ik kies voor het Koreaanse eten, en ik krijg er zelfs uitleg bij, het is best lekker. Het vliegtuig zit vol. Maar de zitplaatsen zijn ruin, met vooral veel beenruimte.

Dinsdag 12 februari dag 3 van Auckland naar Palmerston North dagtraject km
Na de internationale vlucht verder met een binnenlandse vlucht uitgevoerd in een twee motorig propeller vliegtuig, voor mij de eerste keer, heel leuk maar wel spannend. Op het vliegveld worden we afgehaald door Rob en Grietje, de mensen waarmee we de camperruil hebben. We worden hartelijk ontvangen, en kunnen buiten zitten voor de thee. Inde avond hebben we bij ze gegeten. We ontvangen uitleg over de camper, weer een mooie camper die 1 meter langer is dan de onze maar toch ook veel op de onze lijkt. Bij het nieuws horen we dat de paus is afgetreden, dat is nog eens nieuws. ’s Avonds zijn we wel moe, op tijd naar bed om op deze manier de jetlag te overwinnen.

Woensdag 13 februari dag 4 van Palmerston North naar Ashhurst dagtraject 15 km
Vandaag doen we het rustig aan om te acclimatiseren. Eerst met Rob en Grietje boodschappen doen en een simkaart voor de telefoon halen. Dan lunchen we nog bij de familie en brengen ze ons naar Ashhurst Domain een recreatiepark waar je ook kunt kamperen. Tijd om de camper beter te bekijken en het tot je huisje te maken voor de komende 6 weken. We maken een wandeling langs de rivier en zitten een tijdje buiten. ’s Avonds komen Rob en Grietje nog op de koffie en ons de laatste vragen te beantwoorden. Zoveel nazorg krijg je niet als je een camper huurt. Vanavond is het een heel heldere avond met een schitterende sterrenhemel.

Donderdag 14 februari dag 5 van Ashhurst naar Kaitoke Regional Park dagtraject 95 km
Vandaag mooi weer. De eerste langere tocht door NZ (Nieuw Zeeland). Eerst rijden we door een gorge en via de A2 komen we bij het Wildlife Centre Pukaha Mt Bruce. Het is een vogelpark van inheemse vogels. We hebben er heerlijk een paar uur gewandeld en naar 2 voedersessies gekeken. Het is een bosgebied waar vogels zo natuurlijk mogelijk verblijven. Er is ook een nachtverblijf van de Kiwi, de vogel waar de Nieuw Zeelanders naar vernoemd zijn. Het is een kleine loopvogel die ’s nachts leeft (vandaar het nachtverblijf). Na dit bezoek rijden we over een bergpas naar het Kaitoke Regional Park. Daar staan we weer prachtig .

Vrijdag 16 februari, Momenteel staan we aan de haven in Welllington, morgen varen we naar het Zuidereiland.
Groet Anton & Janny.

• 15 Februari 2013 - 19:35

Gert:

Mooi dat je aangekomen bent. Veel plezier op het Zuidereiland. Vandaag dooit hier alle sneeuw weg!!

Groet ook van Hennie.

• 16 Februari 2013 - 01:38

Eelco:

Goed te horen dat de reis voorspoedig is gelopen. De reis gaat nu echt beginnen, geniet ervan!!!

Eelco