De regen slaat toe - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu De regen slaat toe - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

De regen slaat toe

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

27 Augustus 2012 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

DE REGEN SLAAT TOE.
Het klinkt dramatisch, maar als jullie het verslag lezen dan kun je zelf oordelen dat het wel mee valt en dat er ook veel te beleven valt.

Woensdag 22 augustus 2012 dag 5 van West Auckland naar Berwick-upon-Tweed dagtraject 197 km
Een waterig zonnetje met een regenboog. De hele dag wordt de zon afgewisseld met wat regen maar de dag eindigt droog en de temperatuur is aangenaam.
Vandaag rijden we door Northumberland via de A 68 naar Jedburgh een dorp met een mooie ruïne van een abdij en in het dorp Wi Fi internet, hier kunnen we het reisverslag versturen en de emails lezen. Daarna naar Berwick-upon-Tweed een plaats aan zee met een wal er omheen. Dan vinden we een camperplek aan zee die heel mooi is, we kunnen hier prachtig wandelen op het strand en in de camper een boek lezen met het uitzicht op zee. ’s Avonds staan we er met 5 campers.
Donderdag 23 augustus 2012 dag 6 van Berwick-upon-Tweed naar Edinburgh dagtraject 230 km
Een heerlijke nacht, goed geslapen, misschien wel door het ruisen van wind en zee. Het weer is wat wisselvallig, maar de temperatuur is goed. Na het ontbijt maken we eerst een strandwandeling, dan vertrekken we naar Holy Island, hier niet zo ver vandaan. Je kunt bij laag water over een dijk naar het eiland, toen we kwamen stond het water nog te hoog, sommige auto’s doen het wel maar met al dat zoute water durven wij het niet. Ook hier is het erg mooi, we twijfelen erg om hier te blijven maar we hebben andere plannen dus we gaan toch verder. We rijden naar het Falkirk Wheel het is een 35 meter hoog wiel dat 2 kanalen met elkaar verbind. Het is in 2012 door de Queen geopend en nu kunnen schepen dit hoogte verschil via het wiel overbruggen. We gaan mee met een boottocht en vooral Anton vindt het heel leuk. Na dit alles is het alweer tijd om een camperplek te zoeken en die vinden we in Edinburgh onder een spoorbrug, eerst is het verschrikkelijk al de treinen maar nu het avond is het al een stuk minder, vannacht zou het rustiger zijn, staat op internet. Het uitzicht over de rivier is geweldig en daar doen we het voor. Morgen trekken we toch weer verder.
Vrijdag 24 augustus 2012 dag 7 van Edinburgh naar Breamar dagtraject 190 km
Vannacht is het niet alleen onrustig vanwege de trein, maar er komen ook regelmatig auto’s waarvan de passagiers dan uitstappen en luid gaan praten, ik raak toch in slaap, maar ben blij dat het ochtend is. We gaan weer verder langs de kust naar St. Andrews. Dit gebied wordt ‘The East Neuk’ genoemd. Neuk is het schotse woord voor hoek, het is dus gewoon de Oost Hoek van de Schotse kust. Die oost hoek bestaat uit een aantal kleine plaatsjes die allemaal erg klein en druk zijn. Moeilijk voor ons als camperaars om uit te stappen en de omgeving te verkennen. Bij St. Andrews zijn we het zat, we hebben zin in koffie en willen de omgeving bekijken. We rijden het terrein op van de belangrijkste golfclub ter wereld (volgens het reisboek), onze stoeltjes zetten we neer en drinken daar heerlijk onze eigen koffie om ondertussen de golfkunst te bewonderen. Na dit alles rijden we door naar Dundee en dan over de A93 naar het Cairngorms National Park, dit is een mooi berg gebied waar ’s winters wordt er geskied We rijden naar het plaatsje Breamar dat is een gezellige plaats en we kunnen onze camper op een rustige parkeerplaats neerzetten. Er zijn leuke winkeltjes en van hieruit kun je wandelen. Er zijn verschillende restaurants en we gaan hier maar eens uit eten. Een leuk restaurant in Schotse sferen.
Zaterdag 25 augustus 2012 dag 8 van Breamar naar Elgin dagtraject 188 km
We beginnen met een leuke wandeling in Breamar dit bergdorpje is schitterend. En treffen het want zodra we doorrijden gaat het regenen. We rijden over de A 93 naar Crathes Castle een charmant kasteeltje,waar een Schotse familie vanaf de 16e eeuw tot 1950 heeft gewoond, vooral mooie plafonds en smaakvolle meubels. Doorrijdend naar Aberdeen gaat het heel hard regenen. We moeten omrijden omdat de straat bijna een rivier is geworden. Na de regen gaan we tanken en of hier nou water in de tank is gekomen of dat het door de enorme regenbui komt, de een tijdje komt er een waarschuwing op de display van het dashbord dat er water in de tank zit. En dan is het zaterdagavond en geen camping in de buurt. Ik zie een huis met terrein eromheen met oude caravans en oude auto’s, we vragen toch maar een plek en krijgen dat. We zijn moe en bezorgd maar we hebben wel eten en wijn bij ons, nou dan maar lekker eten en drinken en wat TV kijken (die doet het wel). Slapen een morgen denken en handelen we wel verder.
Zondag 26 augustus 2012 dag 9 van Elgin naar Inverness dagtraject 75 km
Hoe verder met het mankement aan de camper? Anton heeft de documentatie heel goed gelezen en er is nog één mogelijkheid om het water uit het filter te halen, dat wordt dus nu geprobeerd en, zie daar, de waarschuwing verdwijnt van de display. We gaan eerst bij Mac Donald internetten, want waar zijn er Ford dealers, en het lijstje copieren we naar de laptop. We zijn toch voorzichtig door een kort ritje naar Inverness te rijden. Daar nemen we een camping en de fietsen gaan van de camper af en we gaan per fiets de stad in. Het weer werkt mee, de zon schijnt en de mensen zitten op de terrassen, al is het dan maar 18’C, het lijkt wel wat op wintersport. Nog buiten bij de camper zitten lezen.
Maandag 27 augustus 2012 dag 10 verblijf in Inverness
Het is een regendag, dus we blijven maar een dagje in onze camper en gaan het stadje in .
Hartelijke groet uit Inverness, Schotland.
Anton & Janny.

• 30 Augustus 2012 - 22:30

Gert:

Zelfs het BBC news opent met het weer....

Hoop voor jullie dat het droog wordt. Maar weet dat je in Schotland bent!!!