We zijn in Schotland - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu We zijn in Schotland - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

We zijn in Schotland

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

22 Augustus 2012 | Nederland, Utrecht

HET EERSTE VERSLAG REISVERSLAG
Zaterdag 18 augustus 2012 dag 1 van Utrecht naar Harwich dagtraject 87 km
Om 10:30 uur zijn we uit het subtropische Utrecht vertrokken. Voor het eerst deze zomer een weekend met temperaturen boven de 30 graden. Na nog getankt te hebben, gaan we naar de haven van Hoek van Holland, we zijn erg vroeg want de boot vertrekt pas om 14:30 uur. De reis gaat voorspoedig, mooi weer en een rimpelloze zee waar de temperatuur gelukkig iets koeler zijn dan op het land. ’s Avonds om 8 uur locale tijd komen we in Harwich aan en nu staan we bij de haven om te overnachten, samen met andere campers, ook hier is het warm.
Zondag 19 augustus 2012 dag 2 van Harwich naar York dagtraject 375 km.
Het is stralend weer. En vanochtend begint dan ons Engels avontuur. Het is wennen aan het links rijden, maar ook aan alle maten en afstanden die anders zijn. Denk ik dat de afstand naar York in kilometers vermeld staat, nee dat is in miles, dat scheelt dan een factor van 1,6 meer. En dan de hoogte maten weergegeven in feets, al heel snel stonden we bij een tunnel, kunnen we er onderdoor? Want hoe hoog is de camper in Engelse maten? Ik ben maar uit de camper gegaan en Anton is heel voorzichtig verder gereden en gelukkig redde de camper het! Zo trekken we dan naar York, door de verkeerde berekening een dagtocht. Maar wel een mooie rit door midden Engeland, met de leuke schilderachtige huizen met grote schoorstenen, het ziet er allemaal kneuterig uit. En op de velden staan de granen en de kolen (groente) er prima bij. Er wordt momenteel geoogst. In York hebben we moeite om een camping te vinden, maar het is gelukt een mooie plek bij wat oude maar o zo beleefde mensen, typisch Engels. En… in Engeland geen hittegolf maar aangenaam warm zo’n 27 ‘C met aan het eind van de dag een paar druppels regen, ook typisch Engels.
Maandag 20 augustus 2012 dag 3 verblijf in York
Vandaag worden we wakker met een waterig zonnetje maar dat komt gedurende de dag helemaal goed, dus in de avond kunnen we zelfs buiten zitten. We rijden per fiets naar het centrum van York en bezoeken eerst de kerk, de York Minster. Volgens het reisboek Europa’s grootste gotische kathedraal van boven de Alpen. Het is een prachtige kathedraal en vooral de gebrandschilderde ramen. Het interieur van de kerk is heel hoog en dat geeft een gevoel van ruimte, ondanks dat er veel mensen zijn is het toch rustig en sfeervol. Helaas wordt een deel van de gebrandschilderde ramen gerestaureerd en laat dat nu met het belangrijkste deel zijn, nl. met voorstellingen van de boeken Genesis en Openbaringen. Dat is jammer maar we hebben van de rest van de kerk genoten. Eenmaal weer buiten is het al behoorlijk druk in de sfeervolle straatjes the Shambles, er zijn heel veel leuke winkeltjes zoals ‘the Chocolate Heaven’ en een katten winkel met allemaal snuisterijen voor ‘kat en baas’. Maar er is ook een rondwandeling de ‘York Cat Trail’. We wilden nog Jorvik Viking Centre bezoeken maar daar staat een hele lange rij, daarom slaan we dat over. We lopen nog over een deel van de stadsmuur met een mooi uitzicht over het oude centrum. Na dit alles gaan we het laatste uur nog een eindje fietsen langs de rivier de Ouse, een leuk besluit van een mooie dag.
Dinsdag 21 augustus 2012 dag 4 van York naar ? dagtraject
Lekker weer. We vertrekken uit York om vandaag door North Yorkshire te rijden. Dit is een Nationaal Park. Het is een heuvelachtig landschap en de wegen hebben regelmatig een stijgingspercentage van 20 %, de eerste keer overkwam ons dat op een smalle weg, dat is dan doodeng maar het ging goed. De heuvels zijn veelal bedekt met heide en er grazen heel veel schapen, een echt prachtig landschap waar we de hele dag verblijven. Aan het eind van de dag rijden we toch maar door richting Durham. Daar is een camping waar we deze nacht overnachten. Het is nu woensdagochtend en we zijn dan nu in Schotland en daar is Free WiFi
Hartelijke groet uit Schotland.

• 22 Augustus 2012 - 14:39

Tino:

Janny, Anton,

Weer een mooi verhaal.
    Nog een goede reis verder.

Groetjes,
    Tino

Anton & Janny

Wij, Anton en Janny gaan dit jaar per camper een reis maken over de Balkan, met als einddoel Albanië. Een grote reis waar we jullie als lezers van willen laten meegenieten. Af en toe zullen we foto's en filmpjes op deze site zetten. Vorig jaar zijn we naar het noorden van Europa geweest, en naar Australië, de reisverslagen staan nog op deze site.En de foto is gemaakt in het Kings Park met als achtergrond de skyline van Perth, Australie.

Actief sinds 16 Mei 2011