van het zuiden naar het westen langs de ierse kust - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu van het zuiden naar het westen langs de ierse kust - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

van het zuiden naar het westen langs de ierse kust

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

22 September 2012 | Ierland, Limerick

Zwerven door Ierland, zoals we dat in de titel van de reis hebben aangegeven, is afgelopen week zeker van toepassing. Iedere dag bepalen we waar we heen gaan en beleven weer nieuwe avonturen. Dit verslag gaat over het zuiden en westen van Ierland, het begint bij Cork en eindigt bij de Cliffs of Moher. We vinden er ook vaak mooie camperplekken. De mooiste is van 15 / 16 september de plek voor het schiereiland Old Head of Kinsale, aan twee kanten zee, zo’n plek is dan heel bijzonder. Gelukkig is er hier geen wind, en de cipier van de golfclub die op het schiereiland gevestigd is waakt ook een beetje over ons. Het is hier iedere dag anders dus heel afwisselend. De details zijn in het verslag hieronder beschreven.
Vrijdag 15 september 2012 dag 28 van Ballycotton / Garryvoe naar Old Head of Kinsale dagtraject 88 km.
Vandaag hebben we Cork bezocht, één van de grotere steden van Ierland en de stad waar Dieke een tijdje gaat studeren. Omdat parkeren in Ierland meestal moeilijk is hebben we een truck bedacht , door op een parkeerplaats van de Lidl te gaan staan, deze winkels zijn overal in Ierland en zijn voorzien van een ruime parkeerplaats. We nemen de fiets naar de stad. En laten ons informeren bij het informatiecentrum. Hier kunnen we de fiets laten staan om zo te voet de stad te verkennen. We bezoeken de English Market, (een overdekte markt waar veel verse levensmiddellen te koop zijn), Crawford Art Gallery, hier is een gemeentelijke collectie onder gebracht. De Patrick Street de belangrijkste winkelstraat en de St. Fin Barre’s Cathedral, met mooie gebrandschilderde ramen. Cork is een leuke stad en we hebben ook heel mooi weer. We fietsen terug naar Lidl, doen daar de boodschappen en rijden door naar het zuiden, nu staan we voor een golfclub op een schiereiland Old Head of Kinsale, één van de zuidelijkste schiereiland van Ierland. We hebben hier een prachtige zonsondergang. Het is heel bijzonder.
Zaterdag 16 september 2012 dag 29 van Old Head of Kinsale naar Ballylickey dagtraject 154 km.
In de ochtend is er nog nevel, maar die lost snel op en zon en wolken wisselen elkaar af deze dag. Het is hier bijzonder en mooi, dus ook landschappelijk bijzonder mooi. We staan op een smalle landtong met aan beide kanten zee, gelukkig is het heel rustig weer, dus we staan rustig. Bij de golfcourse is het in de ochtend al weer druk en de cipier is ook op zijn plek, hij is heel vriendelijk en we mogen bij hem water halen. Hij vertelt dat er ook een hotel is op het terrein, maar dat krijgen we niet te zien. We gaan er wandelen, op een smal pad hoog langs de kliffen best eng, maar erg mooi. Ik probeer het op de foto vast te leggen, maar of het lukt?!. Daarna rijden we verder langs de kust en zeggen tegen elkaar wat is het hier schitterend. Het is een wadachtig landschap met veel vogels die aan het pikken zijn op de droog liggende gronden. Zo rijden we door naar Bantry waar een prachtig huis staat met een mooie tuin, heerlijk om er te wandelen in de avondzon. Dan naar camping Eagle Point in Ballylickey.
Zondag 17 september 2012 dag 30 van Ballylickey naar Coornagillagh dagtraject 137 km.
Vanochtend regent het, een zachte miezerregen. Dit is voorspeld en in de middag zal het droog worden. En dat klopt. Daarom gaan we eerst het weer naar het Bantry Huis, een Georgian herenhuis, een van de mooiste in Ierland. Het huis uit 1700 en sinds 1739 in het bezit van de familie White. De familie heeft veel gereisd in Europa en daar goede inkopen gedaan, vandaar dat we er nu kunnen genieten van een prachtig gemeubileerd huis, met meubels en kunst uit vele Europese landen, ook uit Nederland. Rondom het huis is een mooie tuin, die hebben we gisteren al bezocht, maar nu we in het huis zelf zijn komt pas echt tot uiting hoe mooi het uitzicht op de tuin en op de baai is. Na de bezichtiging is het buiten droog en gaan we onze weg vervolgen, eerst nog kijken in het dorp Bantry en dan naar de Ring of Beara. Een ‘Ring’ is een rondrit over een schiereiland, waarvan je aan de westkust van Ierland enkele hebt, zo gaan we morgen de Ring of Kerry bezoeken. Maar nu de Ring of Beara. Bij Glengariff rijden we de R 572 op die we helemaal af rijden, een prachtige weg , langs kleine dorpjes we hebben in Castletownbere, een vissersdorp gewandeld. We rijden door en de weg wordt steeds smaller, naar het uiterste punt de plaats waar je per kabelbaan naar het Dursey Island kunt. De kabelbaan gaat maar drie keer op een dag dus daar maken we geen gebruik van, maar het is hier wel schitterend en dat is genieten. Daarna rijden we door over de R 571 spectaculaire landschappen het is niet te beschrijven en bij deze uitbundige zon weet je niet wat je ziet. In Coornagillagh bij toeval een camping, en het is een Nederlander die de eigenaar is.
Maandag 18 september 2012 dag 31 van Coornagillagh naar Portmagee dagtraject 100 km.
Vandaag wordt de zon afgewisseld met bewolking en een enkele bui en de temperatuur is iets lager dan de voorgaande dagen. Maar toch nog prima vakantieweer. We rijden de eerste helft van de Ring of Kerry. Heel bekend voor de Ierse toerist, we komen dan ook veel grote tourbussen tegen. Maar wij hebben de tijd en de gelegenheid om overal waar we het mooi vinden uit te stappen. En dat doen we dan ook veelvuldig, want het is overal schitterend. Leuke plaatsjes zoals Sneem daar zijn de huizen geschilderd in de kleuren van de regenboog, zelfs heeft het plaatsje een gedenkteken van Charles de Gaulle, dan de kustplaats Ballinskelligs Bay daar kwam Carly Chaplin vakantie vieren. Weer een Georgian huis, het Derrynane House hier heeft Daniel o’ Connell gewoont , een Iers politiek vernieuwer. Naar dit huis hebben we vanaf de hoofdweg naar toe gewandeld, we wandelen langs een bloeiende berm met bramen. Nu staan we op een parkeerplaats bij de brug van Portmagee. Een plek met een mooi uitzicht. Momenteel regent het, maar er is een leuke pub en daar gaan we eten. En…. Morgen zou het een mooie dag worden, aldus de buienradar.
Dinsdag 19 september 2012 dag 32 van Portmagee naar Cromane dagtraject 80km.
Vannacht regen en storm, we blijven maar wat langer liggen. Maar na het ontbijt en andere camper werkzaamheden wordt het droog en op het moment dat we de brug over rijden naar het Valencia Island gaat de zon schijnen en die blijft dan de hele dag, daar genieten heel erg van, want de natuur is zoveel mooier bij de zonneschijn. Valencia Island is een klein eilandje verbonden met het vaste land bij de brug van Portmagee. We rijden en wandelen over dit prachtige eiland, zulke mooie landschappen, groene weiden met schapen met een prachtige achtergrond van de vuurtoren een mooie zee, kliffen en bergen. Op dit eiland is het eerste telegram naar Amerika verzonden. Na dit alles rijden we verder langs de tweede helft van de Ring of Kerry, bijna aan het eind van de route vinden we een camperplek, weer aan zee en er staan twee andere campers. Er is nog tijd om te gaan fietsen, over kleine wegen die vrij vlak zijnen langs mooie huizen,hier is Ierland niet arm. In de avond een geweldige zonsondergang, kortom een prachtig plekje en schitterend weer.
Woensdag 20 september 2012 dag 33 van Cromane naar Camp dagtraject 130 km.
Vannacht regen, maar omstreeks half tien klaart het op en komt de zon weer afgewisseld met wolken. We rijden verder naar het volgende schiereiland met de naam Dingle Peninsula en weer is het een prachtige tocht langs mooie kliffen en dan weer langs het strand we hebben er veel gewandeld en er waren veel dingen te zien uit de prehistorische tijd. Dan weer leuke dorpjes. We genieten er van. Nu staan we aan het eind van de toeristische weg die over het schiereiland loopt. Op een camperplaats, naast een camping en dicht bij het strand, twee ezels staan in het weiland naast ons en houden ons gezelschap.
Donderdag 21 september 2012 dag 34 van Camp naar Bunratty dagtraject 152 km.
Het regent weer eens, maar nu duurt het tot in de middag voor dat het droog wordt. We vertrekken naar Bunratty, hier staat één van de best bewaarde kastelen van Ierland en bij dat kasteel is nu een folklorepark gebouwd, dat ons veel laat zien van het vroegere Ierland, een soort openlucht museum. Toen we aankwamen is het net droog. We bekijken eerst het kasteel en daarna het folklorepark, en dat is best de moeite waard. Bunratty Castle is rond 1425 gebouwd en is ingericht met zeldzaam meubilair, schilderijen (drie met paradijsscene’s) en wandtapijten. Ook de huizen in het folklorepark zijn rijk gemeubileerd en je mag er dichtbij komen en ook fotograferen. De moeite van het bekijken waard en omdat we al wat later in de middag zijn is het redelijk rustig. We vinden het een mooi inkijkje in het Ierse leven op het platteland. Één kilometer hiervandaan is een kleine camping, en we zijn de enige kampeerders, de campingeigenaar is erg aardig een lekkere overnachtingsplek.
Vrijdag 22 september 2012 dag 35 verblijf Bunratty rondtocht door the Burren
Vannacht regen, maar in de ochtend klaart het op en heeft de zon de hele dag geschenen. We gaan van hieruit een dagtocht maken. Eerst naar de Cliffs of Moher. De kliffen vormen een natuurlijke borstwering van een hoogte van 208 meter boven de Galway Bay. Het is een toeristische trekpleister. Dus we zijn hier niet alleen. Er is een informatiecentrum bij met een mooie foto-expositie van de kliffen en ook een prachtige film over de vogels die hier in de kliffen leven. Na dit gezien te hebben gaan we er wandelen het is er prachtig maar erg druk, daarom geen vogel te zien, dat is jammer. We rijden verder langs de kust, de naam van dit gebied is ‘de Burren’. Het zijn kale grijze heuvels die afdalen naar zee, het is er geweldig mooi. Na dit alles gaan we terug naar de camping en in de avond gaan we naar Bunratty Castle om daar ´Bourgondisch´ te eten. Want naast het eten worden we vermaakt door Ierse zang en muziek. Een bijzondere locatie zo in het kasteel met wel 70 andere gasten, voornamelijk Ieren, maar tegenover ons zit een echtpaar uit San Francisco, een heel bijzondere gebeurtenis.
En dan nog….
Dinsdag 25 september gaan we per ferry van Dublin naar Holyhead, Engeland. Dan rijden we door Engeland naar Harwich, op zaterdag 29 september hopen we thuis te komen.
Hartelijke groet,
Anton & Janny.