We zijn weer thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu We zijn weer thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

We zijn weer thuis

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

05 Juli 2011 | Nederland, Utrecht

Dinsdag 28 juni, dag 35 van Overhalla tot Borsa dagtraject 265 km.
Toch wel goed geslapen, het weer is zwaar bewolkt, maar een aangename temperatuur en af en toe regen. We rijden door langs de 17 het blijft een mooie rustige weg maar het landschap wordt minder mooi, veel groener, meer bomen, minder hoog, doet ons veel aan Oostenrijk denken. Het laatste stuk gaat over de E6, een drukke tweebaansweg, hier moet alle verkeer richting Trondheim heen. Toen in Trondheim naar een camperplek gezocht, na al die weken rustig rijden is een stad verschrikkelijk druk. Uiteindelijk vonden we wel de camperplek maar die was vol, dus weer verder, de stad uit. We belanden in Borsa een havenplaatsje dat ligt aan de weg naast de E39. We staan nu met andere Nederlandse camperaars bij de kerk. Vanavond zijn er nog activiteiten in het verenigingsgebouw, daarna is het weer rustig.

Woensdag 29 juni, dag 36 van Borsa tot Andalsnes dagtraject 237 km.
Afscheid genomen van de Nederlandse buren, zij gaan naar Trondheim en wij de andere kant op. Het heeft vannacht geregend maar nu is het droog. We besluiten op ons gemak naar Andalsnes te rijden over de E 39, Een E weg is in Noorwegen gewoon een 2 baansweg ewn deze is rustiger is dan menig Nederlandse provinciale weg. Een prachtige weg we genieten van de natuur, overal bloeiende bermen in vele kleuren vooral veel lupinen en seringen. We zien veel schapen zo langs de weg lopen en de koeien staan in de wei. Ik krijg het weer aan de stok met een meeuw, ik wil een foto maken maar kom, denk ik, te dicht bij zijn nest. Hij voert menig duikvlucht uit, maar meer ook niet. Ook vandaag hebben we weer twee pontjes, deze varen frequenter dan in het Noorden maar kosten wel tol en ook op bepaalde delen van de weg wordt tol geheven en wel automatisch, de rekening krijgen we thuis, we zijn benieuwd. In de middag gaat het regenen en rijden we wat sneller naar onze bestemming, daar kunnen we aan de haven staan samen met wel 30 campers. Het lijkt een leuke plaats maar met regen is het minder mooi.

Donderdag 30 juni, dag 37 van Andalsnes tot einde Trollstigveien, driesprong 63 - 15 dagtraject 108 km.
Weer zwaar bewolkt en een beetje miezerregen. Toch maar de Trollstigveien en langs het Geirangerfjord rijden. Eén van de mooiste wegen van Noorwegen, en dat vinden wij nu ook. Het is een hele belevenis, het begint al direct , we klimmen direct heel stijl tegen de berg op, je ziet van onder tegen de kale berg allemaal campers boven elkaar, daar moeten wij dus ook heen. Maar dat lukt en we kunnen af en toe uitstappen om te genieten van het uitzicht en vooral van de vele watervallen die met donderend geweld naar beneden komen. Dan dalen we weer naar het plaatsje Linge om daar de pont te nemen naar Eidsdal dan een wat vlakker deel naar het Geiragerfjord en Geiranger, dan stijgen naar het beroemde punt waar je een foto kunt maken staand op een rots en uitkijkend op het fjord. Al is het weer zwaar bewolkt en overwegend droog toch zeer de moeite waard, we genieten ervan Dan volgt de afdaling naar de driesprong van de wegen 63 en 15. Op dat punt kun je vrij met de camper staan, het is er ijzig koud, maar schitterend mooi. In het bergmeer drijft nog sneeuw. We staan er met Belgen die graag willen praten. We kappen het maar een beetje af.

Vrijdag 1 juli, dag 38 van Trollstigveien tot Gotenburg / Frederikshavn dagtraject 716 km
Vandaag is onze laatste dag in Noorwegen, wegens familieomstandigheden moeten we terug naar Nederland. We rijden naar Gotenburg in Zweden, waar we ’s nachts om 12 uur de boot nemen. ’s Ochtends om 3.15 uur zijn we in Frederikshavn Denemarken en rijden naar de jachthaven om een paar uurtjes te slapen.

Zaterdag 2 juli, dag 39 van Frederikshavn tot Rotenburg dagtraject 610 km.
Vandaag de hele dag regen, en ook nog een file in Hamburg bij de Elbe tunnel. We komen tot Rodenburg, daar is een aardig plekje aan een meer, en er is ook nog een feest. Gelukkig kunnen we er eten en het feest houdt ons niet uit de slaap.

Zondag 3 juli, dag 40 van Rotenburg tot Utrecht dagtraject 400 km.
Laatste traject naar Nederland. We bezoeken de zieke en rijden dan naar huis. En na een reis van 10000 km. komen we thuis. Daar is alles goed. Och op de kade is het weer goed thuiskomen.

En dan nog het rapportcijfer voor Noorwegen. Ik geef Noorwegen een 7,5. Minpunten , het is er heel erg duur. De diesel is er 1,80 euro en alkoholisch dranken voor ons veel te duur. Ik miste het leuke terrasje, ze zijn er nauwelijks en daar zit geen vakantieganger, die zitten bij hun camper met meegebrachte wijn en bier. Pluspunten, het is een echt camperland, nergens zoveel campers gezien als hier, je kunt goed vrij kamperen en bij veel tankstations zijn camperfaciliteiten. De natuur in Noorwegen is prachtig en heel afwisselend en wij hebben, op de Lofoten na, redelijk weer gehad.
Noorwegen moet je af en toe eens naar toe gaan!