verslag 7 na de Lofoten - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu verslag 7 na de Lofoten - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

verslag 7 na de Lofoten

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

24 Juni 2011 | Noorwegen, Bodø

Woensdag 22 juni, dag 29 regen en storm
De wens van de vorige avond gaat niet in vervulling. Het is vandaag storm en regen, en het is helemaal betrokken zodat je van de omgeving ook niets kunt zien. Het heeft geen zin om een tocht over de Lofoten te maken omdat het zicht te slecht is. We besluiten om een rustdag te houden in de hoop dat het weer morgen beter is en dat we nog iets van de Lofoten kunnen zien. En… de walvissafari kunnen we ook wel vergeten. We gaan in de plaatselijke bibliotheek internetten, de site bijwerken en de emails beantwoorden en naar het weer kijken. Dat weer geeft niet veel hoop, afwachten maar. Tegen de avond wordt de storm heviger, de TV doet het niet meer, zodat we de schotel ook maar inklappen, tenslotte gaan we ook wat beschutter staan en wachten zo maar de nacht af, we staan nog met zo´n 10 campers, morgen zien we wel verder. Het is wel jammer van het weer, want het is een leuke camperplek bij de jachthaven, je kunt naar het dorpje lopen, en kijkt op het fjord waar op gezette tijden de ferry van Lodingen / Bognes voorbij vaart, tenminste overdag vaarde hij nog.

Donderdag 23 juni, dag 30 van Lodingen tot Innhavet dagtraject 269 km.
Het weer is vandaag weer teleurstellend, we vertrekken van de Lofoten en rijden via Narvik over de E6, naar Innhavet. Een lange maar mooie tocht, wat we op ons gemakje rijden. Dit deel is Noorwegen op zijn smalst, er is maar één weg van zuid naar noord en daar gaat alles overheen en toch is deze weg een stuk rustiger dan onze A2.Wel heel veel campers, waarvan we ons afvragen waar gaan ze naar toe. Het laatste half uur breekt de lucht en als we bij een tankstation uitstappen om te tanken is de zon er en de temperatuur aangenaam. We mogen bij dit tankstation staan en omdat het geen drukke weg is lijkt dit een goede oplossing, we hebben ook geen zin meer om verder te gaan en het uitzicht vanuit de camper op het fjord is mooi. We hebben alleen geen rekening gehouden met de wegwerkzaamheden en de grote vrachtwagens. Maar ´s avonds om 8 uur is dat ook over. En er is internet. Een eindje verder op staan twee NL VWbusjes, aardige mensen met wie we een praatje maken, zo is de dag toch weer snel verlopen.

Vrijdag 24 juni, dag 31 van Innhavet tot Gildeskal dagtraject 237 km.
Vanochtend is het om 7 uur dag, nou ja het blijft dag en nacht licht, maar om 7 uur begint men weer aan de weg te werken dus lawaai,we draaien ons nog even om en dan toch maar opstaan, douchen, ontbijten en verder rijden langs de E6 naar Bodo en dan via de 17 naar Saltstraumen en toen een camperplek zoeken die we hebben gevonden in een klein dorpje aan een haventje aan het fjord er staat een Duitse camper die niet blij zijn met onze komst maar de eigenaar van de loods zegt dat we mogen blijven staan.
Het weer is zwaar bewolkt. Weer een mooie route op veel parkeerplaatsen kun je staan en soms wat bekijken, helaas zijn er niet zoveel wandel mogelijkheden, maar ja het is de route naar de Noordkaap en het landschap is ruig en de bergen spiegelen zich in de fjorden.Bij Fauske rijden we naar Bodo, op onze vorige reis (1980) zijn we tot Bodo gekomen en hadden we het daar heel koud, dat hebben we altijd onthouden, nu is het weer wat beter, dus toch nog een keer naar Bodo en naar de camping waar we toen stonden (tenminste dat denken we). Hier dichtbij is de Bodo Kirke, een mooie kerk uit 1240 en een prachtig altaar uit 1670, met een mooie houtuitsnede van het Paradijs (Alie), dus hiervan beelden gemaakt. De kerk was eerst Katholiek en is in de Reformatie overgegaan naar de Lutherse kerk. Een zelfde geschiedenis als onze Utrechtse Klaaskerk. Na Bodo nog naar Saltstraumen, hier is een nauwe doorgang van het fjord naar zee waardoor er een groot verschil is tussen eb en vloed. Eindelijk zien we er veel mensen die vissen. Een mooi plekje. Helaas kunnen we hier niet de nacht doorbrengen, dus we volgen de mooie weg 17 en vinden heel snel een plekje.

• 26 Juni 2011 - 19:54

Gert:

Ik vroeg me af, of anton af en toe nog een visje op de bbq legt. Lijkt me dat je er zat kunt kopen in al die havens...

Ver weg is het en afgelegen....

Wel mooi en ruig.

Groet,

Gert.

• 27 Juni 2011 - 14:34

Annechien:

Dag Janny,
    Leuk om iets van de ervaringen te lezen. Maar wel jammer dat het weer nog niet wil vlotten. Wij hebben vandaag tropenweer, maar ik mag tot vanavond laat werken - een enkeling doet dat nog.
    Goed om te lezen dat je nog aan de Klaas denkt, je hebt wel wat gemist gisteren. Ruth was blij met de icoon, waar jij de achtergronden van kent!
    Veel reisgenoegen ook voor Anton,
    Annechien