Noordkaap, doel bereikt! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Noordkaap, doel bereikt! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Noordkaap, doel bereikt!

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

16 Juni 2011 | Noorwegen, Oslo

Zondag 12 juni, Pinksteren dag 19 van Rovaniemi tot Kakslautanen dagtraject 246 km.
Vandaag is het bewolkt en een stuk koeler. De Finnen hebben ook vrij en trekken er massaal op uit, Nordicwalking, skeeleren, fietsen, vissen. Bij onze camperplek staat een huisje, waar gisterenavond jongelui een vuurtje zaten te maken, maar nu komen ook anderen, ze porren het vuur op, warmen zich of maken hun meegebrachte worstjes klaar. Er ligt keurig gezaagd hout klaar, het lijkt me typisch Fins. We gaan per fiets naar Arktikumhaus. Een gebouw dat half onder de grond ligt en door een glazen dak uitzicht op de middernachtzon biedt. In het gebouw zijn tentoonstellingen die gaan over de geschiedenis en cultuur van dit polaire gebied. Het zijn prachtige tentoonstellingen die erg mooi zijn en door vele interactieve mogelijkheden op een mooie manier gebracht. Bv. Een beer op ware grootte je kunt voelen hoe zacht het vacht is, maar ook op film wordt het leven van de beer vertoont. Ook een film over de stand van het sterren stelsel het hele jaar door. Het leven van de Samen (bewoners Poolgebied), met prachtige foto’s van de rendierentrek. Geschiedenis van het Poolgebied in de tweede WO. Daarna nog de kerk bezocht, er was een kerkdienst, waardoor wij er als toeristen niet in konden. Voorzichten achterin, het geschilderde moderne altaarfresco met als onderwerp ‘De bron van het leven’ van Lennart Segersträhle bewonderd. (mooi hoor Marleen, helaas geen kaart gekocht). Daarna met camper verder eerst naar het dorp van de Kerstman. Het ligt bij Nivankÿla, het leuke is dat het op de poolcirkel ligt. Hier nog even WIFI onze emailpost bekeken en het vierde verslag op waarbenjij geplaatst. Foto’s en video volgen nog. Toen doorgereden over weg 4, de weg waar de meeste Noordkaapgangers langs rijden. Er rijden veel campers, maar ook motoren en zelfs fietsers, maar toch is het een rustige weg. We rijden door naar Kakslautanen, daar staan we met twee andere campers om weer gratis te overnachten, we hebben immers alles aan boord.

Maandag 13 juni, dag 20 van Kakslautanen tot Karasjok Noorwegen dagtraject 252 km
Het is zwaarbewolkt en 11 ´C. Maar we hebben wel lekker geslapen en het is toch te doen. We gaan op weg naar Karasjok. Een prachtige weg langs het Inarimeer. Normaal berucht om de muggen maar nu niet, ik denk omdat het nu aanzienlijk kouder is dan de laatste dagen. Het landschap veranderd het wordt wat kaler en meer afwisseling. Nu zijn we in Karasjok , de eerste Noorse plaats, een stad van de Samen, hier is hun parlement en hier zie je nog mensen lopen in klederdracht. we staan op een parkeerplaats, niet echt mooi, maar voor een nachtje te doen.
We hebben nu Finland verlaten, en voor Finland is mijn rapportcijfer 7,5. Persoonlijk vind ik de natuur met zoveel bomen en meren wat eentonig. Bovendien moesten we heel erg opletten op de muggen, iedere dag kreeg ik wel een muggen souvenir mee, het was allemaal niet zo erg maar het belemmerde je wel. Gelukkig kunnen we de camper goed mugvrij houden. De bevolking is vriendelijk, spreekt Engels, is behulpzaam. De wegen zijn er goed, de diesel en levensmiddelen zijn betaalbaar. Noordelijk zo bij het Inarimeer wordt de natuur mooier, het lijkt op Canada en het noorden van de VS. En we hebben er heel mooi weer gehad.

Dinsdag 14 juni, dag 21 van Karasjok tot Adamsfjord dagtraject 293 km.
Goed geslapen, we werden veel te laat wakker. Gisteren dacht ik, we worden door het verkeer wakker, maar niets daarvan, om 9 uur is het nog stil op de doorgaande weg. Toen snel ons reisvaardig gemaakt, de eerste Noors kronen gehaald en wat boodschappen, de Samen in de supermarkt gefotografeerd, en toen weer verder. De route gaat over de E6 langs de rivier de Tana naar Utsjoki, een Finse grensplaats waar we de laatste goedkope Finse diesel kunnen tanken. In Noorwegen is de diesel duurder en niet alleen de diesel alles, zelfs voor het brood betaal je het dubbele van Nederland. Maar de natuur in Noorwegen is geweldig, bij een mooi zonnetje rijden we verder langs de rivier de Tana en volgen dan weg 98 langs enkele fjorden, landschappelijk een prachtige weg, ruig landschap met overal nog plukken sneeuw, mooie baaien, heerlijk om doorheen te rijden. Behalve het laatste stuk, daar zijn wegwerkzaamheden bezig en de weg is gravel, dus de camper heeft veel te lijden. Na dit alles wordt het tijd om een slaapplek te zoeken, die vinden we bij het Adamsfjord, een parkeerplaats waar ook een Fin staat, nog gewandeld, er is een mooie waterval.

Woensdag 15 juni, dag 22 van Adamsfjord tot de Noordkaap dagtraject 287 km.
Prachtig weer, we zijn er opgewonden van, zouden we de midzomernachtzon gaan zien?
Het is weer een mooie rit langs fjorden en bij Lakselv, de weg E 6 weer opgepakt naar de Noordkaap. Hier is het druk met campers en met z’n allen trekken we naar het uiterste puntje van Europa waar we met ons campertje kunnen komen, ook de motoren en fietsers maken de tocht naar het noorden. En net, bij de laatste kilometers betrekt de lucht en daarmee de zon en is het veel koud geworden. Zo bezoeken we het bezoekerscentrum bekijken de film en besluiten toch te blijven, als je zo ver gereden hebt, dan moet je er maar een koud nachtje voor over hebben. We overnachten op de parkeerplaats van het bezoekerscentrum, en wat leuk is, we staan naast onze Duits buren uit Kakslautanen. Eerst lekker onze lekkerste kampeermaaltijd eten macaroni met ´prut´ eten en een glas wijn erbij, (Gert dus geen bier hier), en dan wachten tot middernacht, je weet maar nooit.

Donderdagmorgen 16 juni, dag 23
We staan nog op de Noordkaap en helaas we hebben vannacht geen middernachtzon gezien, het is zwaar bewolkt. Maar het is hier wel gezellig en vannacht toch een spektakel, al die mensen, sommigen stonden klaar met champagne. Het blijft natuurlijk licht en we zijn om 1 uur nog maar een spelletje gaan doen. Toen de verduistering erop en slapen.

Dit is weer ons verslag, we beginnen nu aan het derde deel van de reis, door Noorwegen, terug naar het zuiden, en als het weer nu ook meewerkt, dan zijn we dik tevreden.
Hartelijke groet,
Anton en Janny.

• 18 Juni 2011 - 20:47

Gert:

Volgens mij moet je op de Noordkaap blijven...

Op 21 juni is daar echt de langste dag... en dat is een feestje volgens mij.

Veel plezier verder,

Groet vanuit een herfstachtig NL,