Verslag 2 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Verslag 2 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Verslag 2

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

05 Juni 2011 | Polen, Warschau

Vrijdag 27 mei, dag 3 van Poznan tot Warschau dagtraject 321 km
Vandaag rijden we naar Warschau en het is weer mooi weer. We rijden zoveel mogelijk over niet over de tolweg om zodoende wat van het poolse land en haar dorpjes te kunnen zien. Het is een armoedige omgeving, veel huizen die niet afgebouwd zijn, en de mensen kleden zich netjes maar eenvoudig. Het laatste stuk van de rit gaat dwars door Warschau, dat zijn dus file´s. Tegen 5 uur komen we bij ons logeeradres aan. Daar was het moeilijk een plek voor de camper te vinden. Voor het vlakste stukje waar de camper kan staan moet Anton stijl naar beneden rijden, het fietsenrek schuurt over de grond, nu zijn we beneden,maar hoe weer naar boven te komen? We besluiten toch maar een andere plek te kiezen die hoger, maar iets minder vlak is. Toen het fietsenrek van de auto af en de camper schuin omhoog te rijden, het lukt! Ik ben erg op gelucht. Het plekje blijkt best mee te vallen, we kunnen er goed voor twee nachten staan. Daarna komt de groep van de Nicolaikerk uit Utrecht aan, en kan de reis naar ‘ De ziel van Polen’ beginnen’ .Ik ben benieuwd.

Zaterdag 28 mei, dag 4 bezoek aan Warschau
Iets minder mooi weer, maar goed voor een stadsbezoek. We bezoeken het voormalig getto van Warschau, Mila 18, waar dagelijks 3000 – 6000 joden werden afgevoerd, voornamelijk naar Treblinka, Joodse opstand. ’s Middags de stad in maar we waren niet alleen. President Obama was er ook, er was veel afgezet, we hebben hem voorbij zien rijden. ’s Avonds naar een concert, erg mooi en na afloop eten in de oude stad, Toen een wandeling door de avond naar de bus terug. Bij avond is Warschau een mooie sfeervolle stad.

Zondag 29 mei, dag 5 van Warschau tot Lublin dagtraject 193 km.
Vandaag vertrekken we met de camper achter de bus aan naar Lublin. Na een half uurtje rijden stopt de bus, één van de passagiers had een tas met belangrijke spullen laten staan in het hotel. Na ampel overleg gaan wij terug om de tas te halen. Gelukkig staat de tas er nog en kunnen we verder naar Lublin voor een bezoek aan het voormalig concentratie Majdanek. Na het zien van de introductie film krijgen we een indrukwekkende rondleiding van wel 3 uur. Ik moet wel even slikken bij het zien van dit kamp met zijn gaskamers die nog redelijk intact zijn. Het is één van de grotere concentratiekampen van de Tweede Wereld oorlog. Er zijn 130.000 mensen naar toe gevoerd, waarvan er 80.000 zijn vergast waaronder 60.000 joden. De route verliep van de binnenkomst van de gevangenen tot aan het mausoleum. Het kamp was griezelig efficiënt ingericht. Van het concentratiekamp is veelorigineels te zien, omdat de Russen het kamp in juli 1944 al bevrijd hebben, en het kamp ter afschrikking grotendeels intact hebben gelaten.
Daarna gaan we naar een hotel vroeger pelgrimsklooster midden in de stad Lublin. Onze camper krijgt een mooi plekje op het parkeerterrein binnen de omheining.

Maandag 30 mei, dag 6 van Lublin tot Wielkie Oczy dagtraject 229 km.
Vandaag trekken we door naar een kindertehuis aan de oekrainsche grens. Het kindertehuis wordt gesteund door de Stichting Steun Polen. In deze stichting zijn de reisleiders ierre en Lex actief.Vandaar dat ze zoveel naar Polen gaan en ook de Poolse taal goed kennen.
Het is weer vroeg dag. 6:30 uur opstaan en een uur later ontbijt en om 8:30 uur vertrek. We rijden eerst naar Irena, ook een tehuis ondersteund door SSP maar dit zijn ouderen die geestelijk en/of lichamelijk gehandicapt zijn. Een prachtig tehuis geleid door een non, die een stevige hand van leiding geven heeft. Er is een hele ceremonie wij voor hun zingen en zij voor ons. Een heel evenement. Daarna bezichtiging van het ‘nieuwe’ huis, het is prachtig en de bewoners zijn aardig en zien er heel tevreden huis. Menig Nederlands zorgcentrum geeft niet zulke zorg. Daarna hebben we er heerlijk gegeten. Toen verder naar een kerk in Lezajsk. Een prachtige barokke kerk met een mooi orgel waar Dick van Dijk op mocht spelen. Dat deed hij met veel verve. Het ging van Bach tot the holy city en het Wilhelmus en van alles er tussenin. Na een half uur stroomt de kerk vol, maar dat is niet voor Dick er is gewoon op maandag een mis. Dat is dus Polen. Na nog twee houten kerkjes aangedaan te hebben arriveren we om 20 uur in het kindertehuis waar het welkomskomitee van zusters klaar staat. Weer lekker gegeten, we kunnen op het terrein van het tehuis staan. Een volle dag en stralend weer.

Dinsdag 31 mei, dag 7 van Wielkie Oczy tot de Karpaten dagtraject 202 km.
Stralend weer, tegen de 30´C.
We bezichtigen eerst het kindertehuis waar we deze nacht hebben geslapen. Een mooi huis waar ernstig gehandicapte kinderen liefderijk worden verzorgd. Er wordt van alles aangedaan om de kinderen een goed bestaan te geven. Aan het eind wordt er namens de Nicolaigemeente een cheque van € 1000 overhandigd. Dit geld wordt besteed aan het verder uitbreiden van de speeltuin. Er komt bestrating en een huisje waar bedlegerige kinderen ook kunnen verblijven.
We trekken verder de Karpaten in, een prachtige natuur waar veel met hout gewerkt wordt. Houten huizen, maar ook houten kerkjes, vaak eeuwen oud. Pierre laat enkele aan ons zien, en we drinken met elkaar wijn en frisdrank onder de bomen bij zo´n kerk en rijden het laatste traject naar landgoed Przyslup, daar zou een plekje voor de camper zijn, maar dat was erg drassig, gevolg we zaten met de camper onmiddellijk vast. Met veel mankracht en moeite zijn we eruit gekomen, nu staan we op een hardere ondergrond maar wel scheef. Kijken of we vannacht kunnen slapen. Geen TV teveel bomen.

Woensdag 1 juni, dag 8
Vandaag kunnen we een beetje uitslapen, we hoeven pas om 8:30 uur aan het ontbijt te zijn. Dan gaan we met een deel van de groep een wandeling van 8 km. maken. Door de bossen lopen we naar het plaatsje Cisna. Het is prachtig weer. In Cisna gaan we op een terrasje zitten en krijgen we de eerste cappucino, en gebruiken de lunch. PLN 21 per persoon. De bus komt ons weer ophalen. Inmiddels is het gaan onweren, en we vrezen voor de BBQ. Maar gelukkig is het rond 6 uur droog en gaat de BBQ door, na afloop een kampvuur en natuurlijk koffie, al met al een gezellige dag.

Donderdag 2 juni, dag 9, Hemelvaartsdag
Vandaag beginnen we met een overdenking omdat het Hemelvaartsdag is. Daarna gaan we met de bus mee. Eerst naar een ikonen werkplaats en daarna naar het klooster in Komancza waar kardinaal Wyszisky geïnterneerd heeft gezeten van 1953 / 1957. De kardinaal is het boegbeeld van het Katholike verzet tegen het communisme en is in 1953 gevangen genomen. Toen door naar een verzorgings- verpleegtehuis in Zagorz. Dit tehuis grotendeels vernieuwd met geld van twee Nederlandse stichtingen. Er wonen 47 ouderen die geen familie nog vrienden hebben die naar hun omzien, de zusters hebben zich hun lot aangetrokken en hun huis is verbouwd en twee weken geleden opgeleverd. Het huis ziet er geweldig uit, in ieder geval voor Poolse normen, want de mensen slapen wel met 2 of 3 op één kamer. Maar de mensen zijn goed gekleed en vrolijk en het huis is heel schoon. We hebben er ook gegeten een uitstekend maal. Daarna een orgelconcert in de plaatselijke kerk door Dick uitgevoerd. Weer gezongen, och het is allemaal wel erg knus. Weer terug op het landgoed Przyslup lekker op het terras van het huis van Pierre en Lex gezeten en geborreld. Op het terras heb je een prachtig gezicht. En de temperatuur iis aangenaam, maar het dreigt alweer en ja hoor een uur later onweert en regent het, jammer van onze laatste avond in de Karpaten. En nu maar hopen dat de camper er morgen uit kan komen.

Vrijdag 3 juni, dag 10 van Przyslup tot Krakow dagtraject 277 km.
Gelukkig de camper komt ondanks de regen van vannacht van zijn drassige standplaats af, we kunnen weer rijden en nu naar Krakow. Het weer is mooi, en we maken nog een mooie tocht door de Karpaten. Onderweg eten we in een klooster, het is weer een echte Poolse maaltijd. De zusters verbouwen al hun groente zelf en dat is te proeven. Eerst soep en dan de aardappelen met een koolsalade en komkommer en een pannenkoekje met kwark na. Na afloop gaan Anton en ik met de camper naar camping Clepardia, dit omdat we nu niet bij het hotel kunnen staan. Op geleide van de GPS rijden we in één keer goed, door een hele drukke stad, naar de camping.

Zaterdag 4 juni, dag 11 bezoek Krakow
Het is weer geweldig weer, eigenlijk te warm. We gaan met de bus en tram naar het hotel van de groep in de joodse wijk. Van daaruit geeft Pierre een rondleiding door deze wijk. Hij vertelt veel van de geschiedenis van de joden in Krakow. Het is verheugend dat de joodse cultuur weer langzaamaan terug komt wijk. We zien 7 synagogen, waarvan er 2 nog als synagoge gebruikt worden. Het is een prettige intieme wijk, en erg gezellig. In de middag gaan we met anderen naar het oude centrum van Krakow, een erg mooi centrum en het is er erg gezellig. We slenteren over het grote plein van Krakow en bezoeken de wamel, de burgt waarom het paleis staat. We zitten er heerlijk op een terras, het goede leven. ´s Avonds het diner en de afscheidsavond in de joodse wijk opgeleukt met Klezmermuziek. Het is de afscheidsavond. We overdenken de titel van de reis de ziel van Polen. Hebben we dat gevonden? We hebben in ieder geval op een bijzondere manier iets van Polen gezien. Een land in opkomst, erg katholiek. We hebben een concentratiekamp gezien, hoe wreed kan de mens zijn, maar zijn ook geweesd bij centra waar de zwaksten nu op een liefdevolle wijze verzorgd worden, soms riep er het meer vragen op dan er antwoorden zijn, iets om over na te denken.

Zondag 5 juni, dag 12 van Krakow tot Wigry dagtraject 587 km
Vanochtend ben ik om 6 uur klaar wakker, het had geen zin om in bed te blijven liggen dus eruit. We hebben de zaken opgeruimd en boodschappen gedaan en zijn vertrokken voor het tweede deel van onze reis. Op naar de Baltische staten. Het is zondag en dus rustig. Dat schiet goed op en e zijn al snel bij de plek waar we wilden stoppen, dat is voor Warschau e besluiten om Warschau voorbij te rijden , maar daarna is er geen camping meer tot Suwalki en dat is dicht bij de Litauwse grens. We hebben het toch maar gedaan met zo weinig vrachtauto´s is het snel rijden. We staan nu op een heel gezellige camping aan een meer bij Wigry. Onderweg hebben we nauwelijks campers gezien, maar hier staan ze, een drukke camping. Het is er bovendien goed eten. Prima plek.

• 06 Juni 2011 - 19:24

Tino:

Hoi Janny en Anton,

Mooie verhalen en het blijft leuk jullie zo te volgen. Kijk uit naar jullie vervolgverhalen.