Groet van de Balkan - Reisverslag uit Jajce, Bosnië en Herzegovina van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Groet van de Balkan - Reisverslag uit Jajce, Bosnië en Herzegovina van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Groet van de Balkan

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

25 Mei 2012 | Bosnië en Herzegovina, Jajce

Na Oostenrijk komt dan echt de Balkan, waarvan hierbij dit verslag.
Het weer laat nog wat te wensen over, maar met de camper is het geriefelijk reizen. Gelukkig zijn de weersverwachtingen voor de komende dagen beter.

Maandag 21 mei 2012 dag 6 van Übersee tot Wertschach bei Nötsch dagtraject 245 km
Vandaag nemen we afscheid van frau Steiner en de mooie camperplek. We rijden door naar Oostenrijk. Eerst was het mooi weer, maar in Oostenrijk wordt het slechter (weer Oostenrijk, waar we bijna altijd slecht weer hebben). We rijden door naar Karinthië en vinden een Acsi camping met een Nederlander als eigenaar, maar helaas het regent.
Dinsdag 22 mei 2012 dag 7 van Wertschach bei Nötsch tot Postonja Slovenië dagtraject 182 km
Het is een regenachtige dag. Jammer want we rijden kleine schilderachtige wegen door het Karstgebergte. Het is een drielanden gebeuren. We rijden door Oostenrijk, ltalië naar Slovenië. Laat in de middag komen we in Postonja aan. Daar kun je met de camper op een aparte parkeerplaats voor campers staan. Goede faciliteiten in de vorm van water en stroom. Geen douche en toilet.
Woensdag 23 mei 2012 dag 8 van Postonja tot Povile Kroatië dagtraject 120 km.
’s Ochtends bezoeken we de wereld beroemde grotten van Postonja. Op onze vorige reis, zo’n 30 jaar geleden zijn we hier ook geweest. Het zijn de grootste grotten van Slovenië en er zijn meer dan 20 kilometer aan gangen, waarvan 5 kilometer geopend is voor publiek. De eerste 2 kilometer rijd je met een trein de grot in, vervolgens loop je met de gids verder, om daarna weer per trein naar de uitgang te rijden. Het zijn heel mooie grotten en we krijgen goede uitleg. De grotten zijn heel ruim.
In de grotten zijn veel beroemde gasten geweest, waaronder Keizer Frans Jozef en keizerin Sissi. Tegenwoordig worden de grotten bezocht door bezoekers overal vandaan, waaronder veel Aziaten. Als we uit de grotten komen schijnt de zon! We rijden verder richting Kroatië. We kunnen ons doel Plitvitce niet halen, daarom maar een tussenstop aan de kust bij het plaatsje Provile. Geen mooie camping, maar voor een nachtje geen probleem. De rommelige campings zijn in die 30 jaar hetzelfde gebleven. Al s we net staan gaat het onweren. Maar na een half uurtje is dat weer over.
Donderdag 24 mei 2012 dag 9 van Povile tot Korenicko bij Plitvitcka dagtraject 157 km
Een mooie dag, prachtig uitzicht over de zee met het schiereiland KRK aan de overkant. We gaan verder naar Plitvitcka meren. Het is een mooi Nationaal park,waar je heerlijk kunt wandelen langs tientallen meren met watervallen, en door mooie bossen. We zijn hier op onze eerste Balkanreis ook geweest. We rijden door de bergen er naar toe. Als we er bijna zijn zien we een camperplek achter een restaurant met de mooie naam Bistro Marina. Aan de weg wordt het speenvarken al aan het spit te braden. De overnachting is gratis maar eten in het restaurant wordt wel op prijs gesteld. Wij hebben wel zin in dat speenvarken dus dat lijkt ons wel wat.
Er is nog tijd om er rond te fietsen door het dorpje en door de landerijen, met af en toe een fel blaffende hond (eng hoor). Het ziet er welvarend uit veel nieuw gebouwde huizen. En in de avond heerlijk gegeten met de andere camper gasten.
Vrijdag 25 mei 2012 dag 10 van Korenicko bij Plitvitcka tot Jajce Bosnië Herzegovina dagtraject 220 km.
Vannacht heeft het heel erg geregend en nu ziet het er ook erg dreigend uit. We zien ervan af om naar de Plitvitcka meren te gaan, omdat je daar de hele dag buiten bent en de kans erg groot is dat het een verregende dag wordt. Het is balen, maar het lijkt ons het beste. We rijden door naar Jajce en zijn nu in Bosnië Herzegovina. We hebben hiermee de kerktoren verruild voor de minaret van de moskee.
Gelukkig blijft het redelijk droog zodat we vanaf de camping in Jayce nog heerlijk langs het riviertje naar het stadje Jajce kunnen fietsen. De rivier is door alle regenwater behoorlijk breed geworden en er vormen zich vele watervallen. Toch nog een beetje de Plitvitcka meren.

Dit is het voor deze keer. Allen goede pinksterdagen toegewenst!
Anton & Janny.