Reizen langs werelderfgoed - Reisverslag uit Murter, Kroatië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Reizen langs werelderfgoed - Reisverslag uit Murter, Kroatië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Reizen langs werelderfgoed

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

15 Juni 2012 | Kroatië, Murter

Reizen langs werelderfgoed
Nu we Albanië en Montenegro achter ons gelaten hebben, reizen we verder langs de Kroatische kust. Vanaf dit verslag schrijf ik niet meer in de vorm een dagboek. Dat zou saai worden, want de reis gaat vooral veel langs de kustweg en die is bij velen wel bekend. Ik schrijf dus voornamelijk over de uitstapjes die we maken, en laten die toch veelal op de werelderfgoedlijst van de Unesco staan. De internationale gemeenschap werkt hard mee om de gevolgen van de Balkanoorlog te herstellen en wij mogen daar dan weer op onze vakantiereis van genieten. Op de heenweg bezochten we al Sarajewo, de brug bij Mostar en de stad Dubrovnik. Nu hebben we Spilt bezocht, de havenstad waar het paleizencomplex van Diocletanus (de Romeinse keizer die de laatste christenvervolger was) enorm mooi is gerenoveerd. Vanaf de camping zijn we er heen gefietst, we moesten alleen een colletje met een stijgingspercentage van 10% nemen, maar dat was niet zo ver dus dat lopen we dan. Het is een mooi complex en het mausoleum van de keizer heeft plaats gemaakt voor een Kathedraal en in de rest van het complex zijn zeer veel souvenierswinkeltjes. Het geheel is omzoomd met palmbomen. We hebben er lekker rond gewandeld en zijn toen terug gefietst, onderweg wat gegeten en nog een klein kerkje op een rots aan zee bezocht, daar waren we alleen, wel zo leuk. Toen naar de mooie camping in Stobrec bij Split, een topcamping, dus aangenaam verblijf.
Daarna hebben we Trogir bezocht, ook een havenplaatsje, maar veel kleiner en ommuurd en natuurlijk op ‘DE LIJST’. Het belangrijkste gebouw is de St Laurentinuskathedraal met een prachtig voorportaal, waarin Adam en Eva schitterend zijn uitgebeeld. Ook hier zwerven we door de nauwe straatjes en langs de vestingmuur. Wat heeft dit land veel mooie steden. Daarna naar weer een topcamping bij Murter, we zitten paradijselijk aan zee. We horen het water klotsen, en een magnifieke zonsondergang. Vanaf hier maken we een bootexcursie naar de Kornati eilanden, ditmaal is het een nationaal park. Het is een eilandengroep waarbij de inwoners van Murter eigenaar zijn. De eilanden lijken kaal en doods, maar dat is ook de charme, halverwege krijgen we een lunch en dan is er gelegenheid om in een baai te zwemmen, de temperatuur van het zeewater is 21 graden en erboven 28 graden, dus dat is aangenaam.
Op deze wijze gaan we langzaam, richting Nederland, we hebben nog twee weken en er is hier genoeg te beleven en iedere dag zon, wel hoge temperaturen. Ik werk een beetje aan een lichtbruin tintje, wie weet dat, dat straks in Nederland nog zichtbaar is.
Hartelijke groet uit Murter in Kroatie.
Anton & Janny.

• 18 Juni 2012 - 10:30

Joanneke:

Hallo Anton en Jannie,

Leuk jullie verslagen te lezen!
    Geniet er nog van de laatste twee weken. Hier is alle goed.

Groetjes van Joanneke, Michiel en Loekie

Anton & Janny

Wij, Anton en Janny gaan dit jaar per camper een reis maken over de Balkan, met als einddoel Albanië. Een grote reis waar we jullie als lezers van willen laten meegenieten. Af en toe zullen we foto's en filmpjes op deze site zetten. Vorig jaar zijn we naar het noorden van Europa geweest, en naar Australië, de reisverslagen staan nog op deze site.En de foto is gemaakt in het Kings Park met als achtergrond de skyline van Perth, Australie.

Actief sinds 16 Mei 2011