Op reis in Albanië met een beetje Griekenland - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Op reis in Albanië met een beetje Griekenland - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Op reis in Albanië met een beetje Griekenland

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

05 Juni 2012 | Griekenland, Athene

De komende tijd is Albanië het doel van onze reis. We reizen vanuit het noorden naar het zuiden. En dan naar het meer van Ohrid. Het meer van Ohrid ligt op de grens van Albanië en Macedonië, en we zijn er jaren geleden al eens geweest aan de kant van Macedonië, maar nu kunnen we ook de kant van Albanië bekijken.

Hieronder volgt het reisverhaal.

Zaterdag 2 juni 2012 dag 18 van Bushat, Shkodër tot Kavajë dagtraject 175 km.
Bezoek gebracht aan het bergdorpje Kruje en de havenstad Durres, heel plezierig en een lekker ijsje gegeten. Na Durres is de weg slecht we komen bijcamping Pa Emer Kavajë. Een terrassen camping aan het strand. Een mooie zonsondergang.
Zondag 3 juni 2012 dag 19 van Kavajë tot Sarande dagtraject 270 km.
Toen ik vanochtend de camper opende is het uitzicht schitterend. Een strak blauwe lucht en een blauwe zee en er varen al vissers bootjes. Dit wordt een mooie dag. We wandelen naar zee en genieten ervan. Maar we blijven niet, we hebben andere plannen dus we pakken toch maar onze spullen en reizen verder naar het zuiden en het is de hele dag schitterend weer, wat een mooie kustweg. We bezoeken de havenstad Vlorë in zo’n stad is alles veel moderner als op het platteland. De jongeren zijn modern gekleed, er zijn terrassen en er is weer heerlijk schepijs. We vervolgen de mooie kustweg met drie passen van stijgen en dalen van 10 – 15%. Dus de ene keer rijdt je langs zee en de andere keer door de bergen. De weg is slecht, maar wel schilderachtig, het is goed opletten want er lopen ezels, schapen en al wat ander. We willen op tijd stoppen, maar helaas zijn er geen campings zodat we tot Sarande door moeten rijden. Daar staan we nu bij een hotel op de parkeerplaats, een slechte plek, bovendien lijkt het erop dat er een bruiloft is met heel veel gasten, ben benieuwd of we straks kunnen slapen, maar er is geen alternatief. Zo gebeurt het dan, ’s ochtends sta je op en zie je een prachtig uitzicht en aan het eind van een ‘mooie’ dag sta je op een parkeerplaats in de herrie.
Maandag 4 juni 2012 dag 20 van Sarande tot Ioannina dagtraject
Zoals we al vermoeden, we hebben slecht geslapen. ’s Nachts om half vier vertrokken de bruiloftsgasten met veel herrie en de honden zijn ook wakker geworden en blaffen dan een half uur lang. We willen hier weg maar ook niet te ver rijden, er wordt een alternatief bedacht, het wordt Ioannina in Griekenland, het lijkt vreemd, maar we zijn op weg naar het meer van Ohrid en dan moeten we een stukje door Griekenland rijden. In Griekenland zijn veel betere campings. Zo ook in Ioannina, we staan nu op een mooie camping aan het Limni meer en hebben vanmiddag heerlijk gefietst langs het meer. Op een terras houden we een mini enquête over de Euro, uitkomst: de Grieken willen de Euro graag houden. In dit stadje in Griekenland ziet het er best goed uit, Albanië is veel armer.
Dinsdag 5 juni 2012 dag 21 verblijf in Ioannina
We worden wakker met regen, dat is niet zo leuk want de tocht naar het meer van Ohrid is lang en loopt door de bergen. We pakken toch op en doen de boodschappen bij de Lidl (ook in Griekenland). Maar het is te zien dat er veel regen en onweer zit in de bergen. We besluiten nog een dagje te blijven. De komende uren gaat het echt regenen en onweren, geen nood in de camper zitten we droog en gezellig. In de middag wordt het droog en bezoeken we nog de oude stad met oude resten uit de ottomaanse tijd. Echt mooi om te zien en doorheen te zwerven, een Griek staat in zijn tuin en geeft mij spontaan abrikozen. In het oude stadje zijn veel terrassen en souvenirs winkels maar het is niet druk. Dan maar weer terug naar de camper, eten met een lekker glas wijn, ook zo’n dag is vakantie, en morgen zien we wel verder.

Dit is dan ons reisverhaal tot nu toe.
Allen een hartelijke groet uit Griekenland.
Anton & Janny.

Anton & Janny

Wij, Anton en Janny gaan dit jaar per camper een reis maken over de Balkan, met als einddoel Albanië. Een grote reis waar we jullie als lezers van willen laten meegenieten. Af en toe zullen we foto's en filmpjes op deze site zetten. Vorig jaar zijn we naar het noorden van Europa geweest, en naar Australië, de reisverslagen staan nog op deze site.En de foto is gemaakt in het Kings Park met als achtergrond de skyline van Perth, Australie.

Actief sinds 16 Mei 2011