Verslag 6 na de Noordkaap - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Verslag 6 na de Noordkaap - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Verslag 6 na de Noordkaap

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

22 Juni 2011 | Noorwegen, Oslo

Donderdag 16 juni, dag 23 van Noordkaap tot Käfjord dagtraject 113 km.
Zwaar bewolkt weer, maar er gaat toch een magie uit van deze plek, de Noordkaap. Met zo’n 50 campers hebben we de nacht doorgebracht, dicht naast elkaar ter bescherming voor de koude wind. Het zal ’s nachts hoogstens 4 graden zijn geweest, maar toch hebben we lekker warm geslapen. We gaan nog even naar het bezoekerscentrum, de eerste bussen komen er al weer aan, ook deze mensen zullen geen zon zien en het ook heel koud en winderig vinden. Dan rijden we verder naar de meest noordelijkste vissersplaats Skarsväg. Het ligt verscholen in een baai met aan het begin een mooi wit kerkje. We lopen wat rond, er staan rekken met stokvissen, wat vissersboten, maar weinig activiteit. Dan lopen we de rots op en komen we rendieren tegen en bovenop de rots gekomen kijk je prachtig in een baai. Dit vind ik mooi. Na de wandeling rijden we door naar Gjesvaer een plaatsje dat ook aan zee ligt en waar je aan vogelexcursies kunt deelnemen, we lopen wat rond maar besluiten toch maar de excursie over te slaan, het is koud en guur en we verwachten dat er op de Lofoten ook mogelijkheden zijn. Dan naar Honningsvâg, de grootste plaats op de Mageroya (naam van het eiland waarop de Noordkaap ligt), hier kunnen we in de Bieb internetten. Het verslag bijwerken en de email beantwoorden en we zijn weer bij met Nederland. Toen een slaapplaats zoeken, dat wordt na de tunnel bij Käfjord aan oude veeraanleg voor de Noordkaap. We staan er met een camper met Italianen, het is minder koud dan gisteren.

Vrijdag 17 juni, dag 24 van Käfjord tot Alta dagtraject 181 km.
De trek naar het zuiden gaat langs de E6 (als richtlijn). Het weer klaart steeds meer op en na enkele uren is het weer volop zon en een aangename frisse temperatuur. We rijden door een prachtig landschap, Nog erg kaal en veel berken die net groen blad krijgen en overal plukken sneeuw, die sneeuw smelt dus dat zorgt overal voor stromend water. Op veel plaatsen stappen we uit en wandelen wat, opeens staan we bij een rivier met een hangbrug van wel 20 meter over een kolkende rivier. Hoewel de brug stevig verankert lijkt durven we er geen van beide overheen. Alta is een wat grotere stad, met moderne winkels en uitgaansgelegenheden, maar wij zoeken een Bieb om onze mail te lezen, de bieb gaat net dicht, maar we kunnen bij het tegenover liggende hotel op het terras internetten. Als de administratie weer gedaan is gaan we naar het museum van Alta waar rotstekeningen met een ouderdom van tenminste 2500 – 6500 jaar te bewonderen zijn. Het geheel staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Wij vinden het te mooi opgeknapt waardoor het niet echt oud meer uitziet. Op de parkeerplaats staan de Duitse camperaars die we al meerdere malen tegengekomen zijn, zij blijven staan en vragen dat ook aan ons, nog een camper blijft staan. Rond middernacht schijnt de zon nog volop, dus het schouwspel waarvoor we naar de Noordkaap zijn gegaan kunnen we hier bewonderen.

Zaterdag 18 juni, dag 25 van Alta tot Kvaenangen dagtraject 94 km.
Weer heel erg mooi weer, we trekken verder langs de E6 , genietend van het landschap dat van kaal steeds meer bomen krijgt en langs het Altafjord. Op onze weg komen we een boze meeuw tegen, ik wil ergens een foto maken en maakt echt duikvluchten om mij weg te jagen. Onderweg ook weer veel rendieren, ze lopen op de weg en je moet uitkijken want ze rennen alle kanten op, Deels hebben ze nog hun witte wintervacht, en ze hebben jongen. Vandaag gaan we voor het eerst sinda een week weer naar een camping, speciaal voor campers. Het ligt enkele kilometers van de hoofdweg aan het Oksfjord in Kvaenagen. We zijn er vroeg in de middag, lekker tijd om de was en andere huishoudelijke zaken te doen, en heerlijk te zitten lezen aan het water met uitzicht op een gletsjer. In de beschrijving staat dat er veel gevist wordt, dus we verheugden ons op verse vis, maar dat gaat niet door, wel campers maar geen enkele vis.
Het is nu 22 uur en de zon is achter de bergen, dat wordt vannacht een stuk koeler.

Zondag 19 juni, dag 26 van Kvaenangen tot Skibotn dagtraject 211 km
Met de koude is het vannacht wel meegevallen. Goed geslapen, prachtig weer en dus buiten ontbijten met het uitzicht op de fjord en de Oksfjordgletsjer. Daarna trekken we verder, we zijn de laatste van de vijf campers die vertrekken, zo gaat dat op deze reizen, iedereen trekt weer verder. Vandaag een prachtige tocht, langs de mooiste bergen van Noorwegen, voor een groot deel bedekt met sneeuw en rijdend in een stralende zon. Onderweg komen we nog Samenhutten tegen. Toch bijzonder zo´n natuurvolk levend van rendierteelt en visvangst. Nu leven zij voornamelijk in huizen, maar hun cultuur is duidelijk zichtbaar. Onderweg hebben we gewoon een tijdje een boek zitten lezen aan een fjord en bij vogels die het met onze komst niet eens waren en zeker een kwartier kwetterden. In Skibotn zoeken we een camperplek, we kijken bij de kerk, maar daar is ´s middags om 6 uur een kerkdienst, de mensen zitten niet alleen in de kerk, maar ook daarbuiten en er is een geluidsinstallatie zodat je mee kunt luisteren, bijzonder om te zien. Voor onze camper zoeken we een andere plek en die vinden we aan de haven, daar staat al een camper met fransen. En we zijn nu zo zuidelijk dat we weer satelliet ontvangst hebben. Leuk, maar het lijkt nu wel echt `back home´.

Maandag 20 juni, dag 27 van Skibotn tot Gryllefjord dagtraject 199 km
Vannacht heeft het geregend, het is zwaar bewolkt, maar overdag is het droog en de zon doet haar best om door het wolkendek heen te komen. We trekken verder over de E 6, onderweg krijgen we het advies om het veer van Gryllefjord naar Andenes te nemen, dat scheelt kilometers en we kunnen dan een veel mooiere weg nemen door het natuurpark het eiland Senja. Het is een mooie route, door ruig landschap. Snel stromende rivieren, een waterval en de fjorden. Er is nog een museum over trollen en een oude nikkelmijn. Rond 6 uur komen we in Gryllefjord aan en we zouden de boot nog kunnen nemen, maar het lijkt ons heerlijk rustig om aan de kade te blijven staan en morgen de boot te nemen. We bekijken het vissersplaatsje maar worden weer teleurgesteld door de weinige activiteit, Geen enkele vissersboot, en ook het plaatselijke restaurant, daar kun je wel spareribs eten maar geen verse vis. Teleurgesteld koken we maar weer in de camper een lekker potje rijst met rundvlees en verse champignons een glas wijn maakt het compleet. Vanavond geen TV de satelliet wordt door de bergen gehinderd, we zijn toch nog lang niet thuis.

Dinsdag 21 juni, dag 28 van Gryllefjord tot Lodingen dagtraject 305 km.
Vanochtend maakten we ons klaar voor de overtocht naar Andenes. Het weer lijkt rustig goede temperatuur en een matig zonnetje. Toen kwam iemand die ook de overtocht wilde maken ons vertellen dat de boot niet kwam en dat volgende geplande tocht van 3 uur waarschijnlijk ook gecanceld wordt. Het ongeloof is groot, vooral ik kan het niet geloven. Het weer lijkt goed, maar men verzekerd ons dat buiten het fjord het weleens zou kunnen stormen en dat de tocht dan niet kan plaats vinden. Nou dan maar terug over het eiland Senja en overland richting de Lofoten. Nog een half uur oponthoudt door wegwerkzaamheden, we hebben de hele dag gereden en zijn tenslotte in Lodingen aangekomen. Hier staan we op een camperplek met wel 20 campers. We hebben electra en TV, dus het lijkt goed. Alleen het weer werkt niet mee. Inmidddels regent en stormt het, op internet lijkt het dat het meerdere dagen gaat duren. We willen graag nog op walvissafari, maar daarover horen jullie morgen meer. Het is onze eerste echte regendag, zou fijn zijn als er niet teveel van komen, afwachten maar.