Verslag 4 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Verslag 4 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Verslag 4

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

12 Juni 2011 | Finland, Rovaniemi

Donderdag 9 juni, dag 16 van Tallinn tot Helsinki dagtraject 28 km
In kilometers een korte tocht , maar we varen met de boot over de Oostzee van Tallinn naar Helsinki. Een tocht van 2 uur over een rustige zee. In Helsinki is het eerst moeilijk om de goede richting naar de camping te vinden, het verkeer is erg hectisch. Maar het lukt weer en ik hoop dat het verkeer alleen in Helsinki druk is. Vanaf de camping kunnen we naar de stad fietsen over goede fietspaden, en waar je de weg over moet wordt er goed rekening met de fietser gehouden. De tocht is nog 23 km, maar dan zijn we ook midden in de stad. Ook hier geniet iedereen van het mooie weer, volle terrassen en parken en natuurlijk ijsjes eten. Terug gaan we met de Metro, fiets gratis mee. We hebben nu drie hoofdsteden aangedaan en er ook gefietst, ik vind Tallinn het mooiste, dan Riga en Helsinki wat minder.
Nu hebben we onze ´snelle´ tocht via de Baltische staten afgesloten, we hebben er niet erg veel van gezien, maar mijn rapportcijfer zou een 7 zijn. De mensen zijn prima en er is goede service, maar de natuur is saai, veel bomen, erg groen, oude houten huizen, met weinig variatie en ik heb gehoord van andere kampeerders, buiten de hoofdwegen zijn de wegen slecht of ligt er gravel.
We richten onze blik nu op Finland, benieuwd wat het morgen gaat brengen.

Vrijdag 10 juni, dag 17 van Helsinki tot IIsami dagtraject 479 km.
Wederom een dag met tropische temperaturen, hoe is het mogelijk, ´s middags in de camper 33´C. Dat is ook de reden dat we zoveel rijden vandaag. Toen we deze middag bij een camping aankwamen was het bloedheet, echt niets om te gaan fietsen of wandelen en stil zitten lezen is ook geen optie want mijn vriendinnen de muggen waren volop aanwezig. Dus dan maar door. We rijden vandaag de route over weg 5, E63 een mooie en snelle route, ik had gedacht dat het ook een rustige route zou zijn, maar dat valt tegen. De route loopt door het merengebied van Finland, het zijn vaak idyllische plekjes die we zien. Het landschap is groen met de berken, sparren en dennen die de meren omzomen. Hier en daar staan boerderijen met wat vee. Af en toe een dorpje, met aan de rand van het dorp een grote winkel waar van alles te koop is, ook de Fin haalt zijn boodschappen bij een groet supermarkt en …. Ook de Lidl is vertegenwoordigd. Zo zitten we nu op een camping bij IIsamen, halverwege Helsinki en de poolcirkel. Het is half elf in de avond, en helemaal licht, binnen is het 27’C en buiten 22’C.

Zaterdag 11 juni, dag 18 van IIsami tot Rovaniemi dagtraject 449 km.
Vanmorgen worden we wakker door houtzagen. ´s Morgens om 8 uur is men al bezig om figuren te zagen uit hout, dat is dan een hobby van de Finnen. We staan maar op en vertrekken verder naar het noorden. We nemen een kleinere weg, en dat is meteen een heel mooie weg, waar veel te zien en er rijden ook veel oldtimers, ook zij trekken er op zaterdag op uit. We rijden door en in de middag komen we ineens op de weg een rendier tegen, we zien hem van ver aankomen nou dat is schitterend, het blijft niet bij één, we zien nog een moeder met kind en later nog een ander rendier. De dag kan daarom niet meer stuk. In Rovaniemi aangekomen gaan we aan een meer staan waar ook een andere camper staat, een keertje vrij kamperen uitproberen. Er komt nog een camper en het gaat ook nog onweren, maar dat drijft vrij snel over. Het is nu lekker afgekoeld. We wandelen wat en praten nog met een Fin. De eerste camper gaat weg, we blijven met z´n tweeeen staan, plus de jeugd die inmiddels ook is verschenen en een kampvuurtje maakt.

Zondag 12 juni, dag 19 van Rovaniemi tot ?
We staan nu op / bij de Poolcirkel en gaan verder naar het noorden.
Foto’s en video van de eerste gespotte eland volgen.
Het is nu behoorlijk kouder, ook aangenaam.
Groet uit het hoge Noorden,
Anton & Janny.

• 12 Juni 2011 - 22:28

Gert:

'k ben benieuwd hoe het bier smaakt boven de poolcirkel.... In Polen was het niet verkeerd, zag ik!!!

Ik denk dat je nu meer teo bent aan een berenburger.

Groet,

Gert.

• 15 Juni 2011 - 08:06

Dieke:

Hoi Antond en Janny!

Wat leuk te lezen dat jullie zoveel mooie natuur en nieuwe plekken tegenkomen. Het houtzagen is toch wel hilarisch, lijkt me een stereotyphobby van een Fin! En wat leuk dat jullie elanden tegenkwamen en ook meer dan 1! Ben benieuwd naar de foto's!
    Enjoy your stay!
    Dieke