Langs de kust naar Kusadasi - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Langs de kust naar Kusadasi - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Langs de kust naar Kusadasi

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

09 Mei 2014 | Turkije, Kusadasi

Verslag 2
Dinsdag 6 mei dag 6 verblijf in Edirne
Het weer is redelijk, bewolkt, af en toe zon en het blijft droog. Een mooie dag om te gaan fietsen.
We fietsen naar het centrum van Edirne en bezoeken de twee grootste moskeen. Ze zijn prachtig en de mensen zijn erg vriendelijk, bij binnenkomst wordt ons snoep aangeboden, als welkom. We lopen door het centrum met een gezellige markt, met terrasjes waar van alles te eten is. Edirne (150000 inwoners) is leuk omdat het niet toeristisch is, dus hier kun je het Turkse leven echt waarnemen, wat ze eten en hoe ze zich kleden. Eén andere toerist zien en spreken we wel, het is een fietser uit Japan en hij is vanaf Pakistan komen fietsen, een fiets behangen met elektronica, iets heel aparts. Daarna fietsen we de stad uit naar de grens met Griekenland het is prachtig het landleven te ontdekken. Geen afscheidingen, maar koeien en schapen die gehoed worden door een herder met zijn hond, en ergens anders zit weer een gezin thee te drinken met de Köfte op de BBQ. Daarna weer terug naar de camping, we staan nog steeds alleen, het gaat niet goed met deze camping.

Woensdag 7 mei dag 7 van Edirne naar Intepe bij Troje dagtraject 310 km
Het is een koude nacht, maar als we wakker worden schijnt de zon! Het wordt een mooie dag en we trekken verder naar het Aziatische deel van Turkije. Dat doen we door te rijden Eceabat en varen per ferry over de Dardanellen naar Cannakale. Over dit traject doen we de hele dag want het is een mooie tocht door het groene land van het Europese deel van Turkije. Er wordt veel graan verbouwd en ook hier lopen veel kudden met koeien. We zien paard en wagens met de boer en zijn boerinnen, soms heeft de boer een trekker. Om 4 uur zijn we bij de ferry, en we denken in Cannakale zo een camping te vinden, nou die is er niet. Er zou er één 10 km. verderop zijn, maar nee hoor. Toen maar bij een restaurant gestopt voor beraad, op dat moment stopt er een andere Nederlandse camper. Ook zij zijn op zoek naar een slaapgelegenheid, De restauranthouder komt al naar buiten, en we mogen hier staan als we er gaan eten. Dat is een goed voorstel en met zijn vieren eten we op het terras bij de ondergaande zon een heerlijk Turks maal voor 49 turkse lire = € 17,00 voor 2 personen. Nu zitten we in onze camper, onder het paard van Troje. Helaas wel wat verkeerslawaai.

Donderdag 8 mei dag 8 van Intepe bij Troje naar Önur dagtraject 115 km
Ondanks het verkeerslawaai toch wel goed geslapen. En we worden wakker met mooi weer. Door het luik boven ons bed zien we het houten paard staan. Natuurlijk foto’s gemaakt van de campers met het paard, natuurlijk nep, maar toch wel grappig. We maken nog een ochtend praatje met Willem en Nel de andere camperaars en gaan weer verder. Ook nu weer naar een oude bekende plaats, waar we graag verblijven en waar we kunnen fietsen. Het is camping Altin in Önur bij Burhaniye, een prachtig plekje aan zee in een soort palmbos. We gaan er fietsen langs zee en de plaatsjes in de omgeving. Een relaxte dag.

Vrijdag 9 mei dag 9 van Önur naar Kusadasi dagtraject km
Vandaag een zwaar bewolkte dag.
Anton ziet iets in de band zitten wat hij niet vertrouwd, we vertellen het aan de campingmedewerker en hij geeft een adres van een bandengarage. Bijna zijn we bij de garage en dan stopt er een Belgische Turk naast ons en vraagt waar we naar toe willen, hij wijst ons de weg overlegt met de bandenfirma en bedingt een prijs voor de reparatie van 10 TL = € 3,33, de Belg vertrekt en de band, waar een spijkertje in zit wordt gerepareerd voor 10 TL, een koopje en kunnen weer veilig verder. We reizen langs de kust naar Kusadasi, dat is dicht bij het antieke Ephese, we zijn er al meerdere keren geweest en de plek behoort tot één van onze favorieten. Een gezellig plaatsje aan zee, met een prima camping. Je kunt er langs de kustweg fietsen en het plaatsje wordt door veel cruiseschepen aangedaan, dus er zijn veel winkeltjes en terrassen. Nu ligt er een groot schip van de Holland Amerika lijn. ’s Avonds gaan we aan de boulevard eten. En op de camping is goed internet , mooie tijd om dit reisverslag te sturen.
We reizen iedere dag een stukje verder, vooral ook omdat we ons reisdoel Cyprus willen bereiken.
Over 2 of 3 dagen zijn we bij Antalya en dan kunnen we kijken of we over kunnen varen.
Alles gaat goed en volgens plan een hartelijke groet van ons uit Kusadasi.
Anton & Janny