Leve de Euro - Reisverslag uit Celje, Slovenië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Leve de Euro - Reisverslag uit Celje, Slovenië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Leve de Euro

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

22 Juni 2012 | Slovenië, Celje

Leve de euro. Dat dacht ik toen ik bij het laatste tankstation brandstof kocht van de laatste Kroatische kuna’s. Wat lastig is dat al die verschillende munten. Kroatië heeft de kuna, Bosnië de KM, Albanië de lek en Montengro heeft helemaal geen munt, daar kun je gewoon met Euro’s terecht. Als je over de Balkan reist, met al die landen en al die munten, dan denk je vaak waarom niet allemaal de Euro. Nooit meer omrekenen, en een goede prijsvergelijking. En wat blijkt, de meesten , ook in de landen die geen Euro hebben, willen dolgraag de Euro . De Ero is als betaalmiddel bijna overal geaccepteerd. Namen we vroeger dollars en traveler cheques mee, nu kunnen we bijna overal volstaan met Euro’s en de credit card. Bijna, want vooral als je er niet op rekent moet je weer met de munt van het land betalen. Een voorbeeld, gisteren waren we bij Kroatisch grootste nationaal park Plivitce, mensen van over heel de wereld bezoeken dit park. Bij het parkeren moet je met kuna’s betalen, de entree kun je met de Credit Card betalen. En de betaalautomaat staat bij een hotel net buiten het park. Inmiddels is mijn portemonnee stuk gegaan van al die geldsoorten Dus ik ben blij in Slovenië te zijn en daar kunnen we weer lekker Euro’s uitgeven.
Maar……. ondanks alle valuta perikelen vermaken we ons best. We zijn langs kust gereden en hebben daar veel in zee gezwommen, het is hier heel heet. Al dagen meer dan 30 ‘C. De laatste dag in Kroatië hebben we de Plivitce meren bezocht, die zijn schitterend, gelukkig is daar veel schaduw dus dan valt een temperatuur van 32 Ç wat minder op. Daarom gaan we ook nu naar het noorden, want zo tussen het kille en natte Nederland en hier zijn vast wel mooie plekken waar we kunnen fietsen en dat doen we nu eenmaal erg graag.
Hartelijke groet uit Slovenië, het is hier maar 25 ‘C.
Anton en Janny.

• 24 Juni 2012 - 22:30

Tino:

Helaas is de kans op regen 60% als jullie weer in Nederland zijn. Hopelijk schrikt jullie dit niet af!

• 27 Juni 2012 - 17:36

Gert:

Goede reis naar huis....

Het Nederlands elftal is al weer weg!! Waarheen? Dat weet niemand....

Anton & Janny

Wij, Anton en Janny gaan dit jaar per camper een reis maken over de Balkan, met als einddoel Albanië. Een grote reis waar we jullie als lezers van willen laten meegenieten. Af en toe zullen we foto's en filmpjes op deze site zetten. Vorig jaar zijn we naar het noorden van Europa geweest, en naar Australië, de reisverslagen staan nog op deze site.En de foto is gemaakt in het Kings Park met als achtergrond de skyline van Perth, Australie.

Actief sinds 16 Mei 2011