Van Bosnië Herzegovina naar Albanië - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Van Bosnië Herzegovina naar Albanië - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Van Bosnië Herzegovina naar Albanië

Door: jannyhouweling

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

01 Juni 2012 | Albanië, Shkodër

Hierbij weer een nieuw verslag over onze reis. We hebben het erg naar onze zin op de Balkan.
Zaterdag 26 mei 2012 dag 11 van Jajce tot Sarajevo dagtraject 169 km.
Vandaag rijden we verder naar Sarajevo. Net buiten de camping is een park bij het stuwmeer. Het is mooi weer en ere zijn heel veel mensen die op hun vrije zaterdag al aan het picknicken zijn de BBQ staat al aan. Een leuk gezicht je zou er zo bij gaan zitten. Wat leuke foto’s gemaakt en toen verder. Onderweg gaat het weer regenen, bovendien is de weg slecht, rustig rijden en zo komen we er wel. Gelukkig is de laatste 40 km een snel/tolweg en gaat het allemaal wat gemakkelijker. Voor het laatste stuk rijden we op de GSM van Anton en komen we zonder veel problemen bij autokamp Oaza in de wijk Ilidza . We gaan nog even wandelen door de wijk en over de rivier naar het busstation. Het is er gezellig en rommelig. Overal in de flats zie je de kogelgaten nog, het is zo de eerste indruk, morgen gaan we echt de stad bezoeken.
Zondag 27 mei 2012 Pinksteren, dag 12 verblijf Sarajevo
Sarajevo is een interessante stad waar we ook voor de tweede keer komen. Op onze eerste reis , 30 jaar geleden, was het de eerste kennismaking met een oosterse stad. We kunnen ons allebei nog het bezoek herinneren aan de moskee waar op dat moment een islamitische begrafenis plaats vond. Dat mannen met het lijk op hun nek door de nauwe straatjes meenamen om het te begraven, dat hadden we nog nooit meegemaakt. We zijn benieuwd wat we er nu van terug vinden. Want Sarajevo heeft ook de burgeroorlog meegemaakt van 1993 - 1995. Van Sarajevo is toen een enclave gemaakt, waar de Bosnische moslims veilig kunnen wonen, dat is de bedoeling van de VN, maar de waarheid is dat het een grote gevangenis was en dat de Serviërs in de bergen rondom zaten en op alles schoten wat buiten de stad kwam. Er was nauwelijks aanvoer van voedsel, daarom heeft men een tunnel onder het vliegveld door gegraven om op deze manier voedsel te kunnen aanvoeren en mensen de kans te geven de stad te verlaten. Hierdoor ontkwam men aan de controle van de Serviërs, want in die jaren zijn zeer veel Bosniërs dood geschoten. Vanochtend gaan we eerst dan verhaal achterna, en bezoeken de Tunnel of Hope. Er is een video die je zittend op een minutiekistje kunt bekijken, en je kunt een klein eindje de tunnel inlopen. Ook zijn er foto’s en andere attributen uit die tijd. Een klein museum over een recent verleden. Daarna nemen we de taxi naar de stad, de taxichauffeur laat ons verschillende dingen zien uit de omgeving van de stad, en zet ons in het oude centrum af. Daar hebben we de hele dag rond gekeken en we vinden het heel anders. De nauwe straten zijn er nog wel maar het is nu mooi geplaveid en veel rustiger. De bevolking is modern gekleed, het geeft veel minder een oosterse sfeer. En…. Men noemt Sarajevo ook wel het Jeruzalem van Europa, een bewogen geschiedenis met veel oorlogen, niet alleen de burgeroorlog uit de 90er jaren van de vorige eeuw maar ook is hier de eerste wereld oorlog begonnen met het doodschieten van de Oostenrijkse troonopvolger. En er zijn veel Godshuizen. Naast de vele moskeeën zijn er kerken en ook een synagoge en in de oude binnenstad zijn velen mooi opgeknapt. We bezoeken er een aantal van. We branden een kaars in een Oosters orthodoxe kerk, het is tenslotte Pinksteren. Maar….ook in deze stad zijn nog veel huizen met kogelgaten, voornamelijk buiten de oude stad. Daarna per tram naar de camping, het zonnetje schijnt we beginnen aan de BBQ en ineens gaat het onweren met zelfs hagelstenen, dat loopt dus helemaal mis. ’s Avonds is het weer droog. Een bijzondere dag.
Maandag 28 mei 2012 dag 13 van Sarajevo tot Blagaj bij Mostar dagtraject 125 km.
Vandaag een mooie rit dwars door het binnenland naar Mostar. Of eigenlijk naar Blagaj 11 km voorbij Mostar omdat daar een camping is. Het weer is mooi en toen we in de middag bij de camping kwamen was het 27 ‘C, dat was nog niet eerder vertoond. We gaan per bus naar Mostar vooral om de beroemde brug te bezoeken die ook een rol heeft gespeeld in de Balkanoorlog. Bij de brug stonden Serviers en Bosniers tegenover elkaar met als gevolg dat de brug kapot geschoten is. Na de oorlog is de brug met behulp van de Unesco weer in oude luister hertsteld en staat zelfs op de Werelderfgoedslijst. En zoiets trekt veel toeristen waaronder wij. We waren wat later in de middag en ik heb er mooie foto’s kunnen maken. Ik ga ze thuis vergelijken met de dia’s van destijds. Maar naast de mooie opknapbeurt zijn er ook hier nog veel gebouwen waar kogelgaten inzitten.
Dinsdag 29 mei 2012 dag 14 van Blagaj tot Dubrovnik Kroatië dagtraject 144 km.
’s Ochtends maken we eerst een mooie wandeling door het dorpje Blagaj naar een mooi huis dat oorspronkelijk bewoond was door een aristocratische familie. Het huis is mooi gelegen aan de rivier en de gids vertelt er boeiend over. Je kunt er ook logeren, maar het huis kan natuurlijk niet tegen onze camper op, dus daar gaan we niet op in. We wandelen weer terug ook in dit dorp zijn nog veel huizen waarin kogelgaten zitten, de oorlog is zeker niet uitgewist. Daarna rijden we verder naar Dubrovnik over een weg door de bergen. Het is er schitterend en bij het dorpje Stolac is een necropolis met erg mooie grafstenen. Na hier mooie foto’s van gemaakt te hebben trekken we verder maar heel snel betrekt het weer en krijgen we een gigantische onweersbui op onze weg. Anton rijdt rustig door, dus het gaat goed maar het is wel erg jammer van de prachtige omgeving. In Dubrovnik aangekomen is het droog. We lopen nog naar het strand, daar staan kapot geschoten hotels, weer die oorlog, ze noemen het hier de ‘war beach’
Woensdag 30 mei 2012 dag 15 bezoek aan Dubrovnik
Vanaf de camping kunnen we per bus naar Dubrovnik rijden. Deze stad is vanuit zee door de Serven kapot geschoten en nu prachtig gerestaureerd. De stad wordt door velen over de hele wereld bezocht. We lopen de stad rond over de stadsmuur en zien alle mooie nieuwe daken, ze glinsteren in de zon. Je ziet de kerktorens maar ook de straten en steegjes bevolkt door de vele toeristen. Buiten de stadsmuur is de zee waar nu vele cruiseschepen liggen. Een dagje zwerven door zo’n stad is heerlijk.
Donderdag 31 mei 2012 dag 16 van Dubrovnik tot Bushat, Shkodër Albanië dagtraject 250 km
Met mooi weer vertrekken we naar Albanië. Al snel wordt de weg slecht en we hebben zo’n 20 km over gravel gereden. Daarna gaat het weer verder. Vanuit Kroatië naar Montenegro en dan de grens over naar Albanië. En in Albanie is de weg ook slecht. We rijden naar camping Albania, de eigenaren zijn Nederlanders en dat lijkt ons een mooie plek om ons te oriënteren op dit land. De camping ziet er goed uit en we vinden het voor vandaag we welletjes, morgen verder.
Maar als ik mijn verslag aan het schrijven ben komt op skype Albert binnen. Albert in Geneve en wij in Albanië, dat is nu de nieuwe media.
Vrijdag 1 juni 2012 dag 17 verblijf in Noord Albanië
Mooi weer vandaag. Het is hier vrij vlak dus we kunnen hier mooi fietsen. De bevolking is heel erg aardig en de tijd is van 30 jaar geleden. Hier kun je nog veel schilderachtige plaatjes maken. Voor de rest hebben we het vandaag rustig aan gedaan.
Hartelijke groet uit Albanië,
Anton & Janny