weerom naar de Dom - Reisverslag uit Harwich, Verenigd Koninkrijk van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu weerom naar de Dom - Reisverslag uit Harwich, Verenigd Koninkrijk van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

weerom naar de Dom

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

29 September 2012 | Verenigd Koninkrijk, Harwich

Hierbij het laatste verslag van onze reis. Verstuurd vanaf de boot.
Zaterdag 23 september 2012 dag 36 van Bunratty naar Portumna dagtraject 95 km.
Vanmorgen zwaar bewolkt, in de middag komt toch weer de zon, maar het is wel kouder geworden. Maar ja, vandaag begint de herfst. We nemen afscheid van deze leuke mini camping en haar eigenares. Doen boodschappen in Limerick en rijden door langs de rivier de Shannon en het Lough Derg naar Portumna. Daar wacht ons een verrassing, hier is bij een jachthaven een hele leuke camperplek, die ook nog eens druk bezocht is door campers, na dagen alleen te hebben gestaan weer mede camperaars. We kunnen hier leuk fietsen en langs het meer en door het bos , dat is meer dan dat we hadden verwacht. Juist vanmorgen ben ik wat sceptisch, zoiets van weer een plek zoeken, en het is koud, een beetje vakantiemoe dus, maar hier is het weer verrassend. Op onze fietstocht ontmoeten we nog een Ierse, zij is heel somber over de Ierse economie, er ontwikkeld zich een goed gesprek we hebben tot nu toe nog niet zoveel Ieren hierover gesproken.
Zondag 24 september 2012 dag 38 van Portumna naar Howth / Dublin dagtraject 190 km.
Het weer is vandaag droog en af en toe zonnig, geen wind. Vanochtend is het meer, waarbij we met de camper staan, met nevel bedekt, wat een mooi gezicht. Hopelijk zijn de foto’s mooi geworden. We rijden verder, want we willen op tijd in Dublin aankomen, waar we dinsdag per ferry naar Engeland varen.. Na een mooie tocht door het binnenland rijden we eerst naar de Stena terminal om te kijken of we er de laatste nacht kunnen overnachten. Nadat dit alles bekeken is gaan we naar Howth bij Dublin ( 9 september ook gestaan) daar is het weer gezellig druk. We staan aan de kop in de haven en voor onze camper is men aan het vissen, er wordt geen vis gevangen maar wel een meeuw, die is met zijn vleugel in de vislijn verstrikt geraakt. Zo zijn er allerlei leuke dingen hier te zien. ’s Avonds staan we met zes campers voor de nacht. Begon de dag zonder wind, vannacht hebben we storm. Daar staan we dan met 6 campers op de punt van de haven in de storm. Vannacht dus nauwelijks geslapen, en in de ochtend regent het.
Maandag 25 september 2012 dag 39 verblijf Howth / Dublin
Geen storm meer, maar de hele dag regen. We gaan per trein naar het centrum van Dublin, dat is zo’n 15 km. We bezoeken de Christ Church Cathedral. De huidige kerk is omstreeks 1172 gebouwd op de houten fundamenten van een vikingkerk, en is gebouwd in Gotische stijl. De kerk is sinds de Reformatie een protestants bolwerk in het katholieke Ierland. We worden door een geestelijke begroet met ‘It’s a nice day’ en eigenlijk vinden het helemaal niet zo grappig, maar gedurende de dag spreken meerdere Ieren ons hiermee aan, het is kennelijk een Ierse grap om bij zoveel regen zo’n opmerking te maken. We hebben nog een kaarsje aangestokenvoor mooi weer, maar ook dat helpt niet het blijft de hele dag regenen. Maar buiten dat de Christ Church Cathedral is een heel mooie kerk, in Gotische stijl gebouwd, met prachtige catacomben waarin een schatkamer is gevestigd en een eenvoudig maar sfeervol interieur waarbij de glimmende prachtige tegelvloer opvalt. Dan weer verder de regen in en snel naar een restaurant in voor de lunch, dan naar de Chester Beatty Library, gevestigd in het Dublin kasteel. Dit gebouw huisvest een collectie van Alfred Chester Beatty. De collectie beslaat van alles wat te maken heeft met godsdienst en filosofie in de breedste zin van het woord, van Babylonische kleitabletten tot meer dan 300 korans en alles er tussen in zit. Veel te veel informatievoor ons maar er is een mooie tijdstabel dat alles in de juiste tijd zet. Ongelofelijk dat één persoon dit verzamelt heeft. Dan rennen we door de regen door naar Jervis shopping centre waar we weer helemaal terug zijn in het heden, lekker shoppen en heerlijk aan de koffie met taart. Met de trein terug naar de camper om daarna te rijden naar de haven van Stena line, hier vandaan vertrekken we morgen naar Engeland. En jullie raden het misschien wel, het regent.
Dinsdag 26 september 2012 dag 40 van Howth / Dublin naar LLangollen Engeland dagtraject 140 km.
Ondanks dat we in de haven staan hebben we goed geslapen. Vanochtend wel wat vroeger op omdat we de boot moeten halen. Het weer is onstuimig en dat merken we, de boottocht duurt langer dan verwacht en er nogal wat deining. Maar rond het middaguur arriveren we dan in Engeland, ook hier is het weer slecht, alleen maar regen en wind. Daarom doorgereden naar LLangollen, hier is een camping waar we 2 jaar geleden ook geweest zijn en al is het maar voor één nacht het is wat herkenbaars en dus een prettig verblijf. Morgen zien we wel verder.
Woensdag 27 september 2012 dag 41 van LLangollen naar Cambridge dagtraject 280 km.
Veel regen en wind vannacht. Maar vandaag is het een rijdag, dus dan is het slechte weer minder erg. We rijden dan ook in één ruk naar Cambridge, daar staan we nu op een leuke camping, met goede voorzieningen. En rond een uur of 5 wordt het droog, en we gaan hier nog een wandeling maken, heerlijk na al die regen.
Donderdag 28 september 2012 dag 42 verblijf Cambridge
Vandaag is het weer prima voor een stadsbezoek naar Cambridge. We gaan per fiets naar de stad. Een rit van 8 km. voornamelijk over fietspaden en dat is boven verwachting. Nog meer verbazing als blijkt dat Cambridge een echte fietsstad is. Door de binnenstad en de parken kun je fietsen, en alles is goed aangegeven. We gaan eerst naar Kings College, het hart van deze universiteitsstad en bekend van het Chapel Choir waarvan de uitvoering op Kerstavond wereld beroemd is. Mooi om de King’s College Chapel nu eens met eigen ogen te zien. Ook bezoeken we het Trinity College en het Fitzwilliam Museum, met mooie schilderijen o.a. van Cesanne. Maar ook voorwerpen uit de Egyptische en Griekse oudheid. Maar ook hebben we de stad bekeken met haar winkels, markt en park. Gefietst langs de rivier Cam . Cambridge is een echte studentenstad, een oude stad met een jonge bevolking, iedereen geniet vandaag van het mooie weer, zit op het gras in het park en op het terras. We rijden voldaan terug naar de camping en vinden Cambridge de mooiste stad die we bezocht hebben deze reis.
Vrijdag 29 september 2012 dag 43 van Cambridge naar Harwich dagtraject 114 km.
Vanochtend hebben we in de omgeving van de camping gefietst. Een tocht van 30 km. door een licht glooiend landschap. Dat is best te doen voor ons fietsers van het vlakke land. Dan gaan we ons klaar maken voor de laatste tocht naar de boot in Harwich. We hebben ook vandaag weer geluk, want ’s morgens is het overwegend droog en ’s middags op weg naar Harwich weer veel regen. Nu staan we op de parkeerplaats voor de terminal van Stena line. Hier staan we met een Puttens echtpaar, beiden 80 en nog camperen, zouden wij dat ook halen?
Zaterdag 30 september 2012 dag 44
Momenteel zitten we aan boord op weg naar huis, het zonnetje schijnt we keren terug naar de Dom en ons huis aan de kade!
Epiloog
Zwerven door Schotland en Ierland. Twee heel verschillende landen. Onze indrukken: Schotland, een land met een ruige kleurige natuur en trotse mensen, althans dat is onze indruk. De heide bloeit en maakt de heuvels paars, met daarin de vele, vele witte schapen. De rotsachtige kloven die naar zee lopen en de vaak winderige haventjes. Hier hebben we nog wel wat mooie zeevogels gezien, ik heb onder anderen nog een foto met een Jan van Gent gemaakt. En dan de zeehonden, zwemmend in zee of luierend op een rotsje in de zee. Het is jammer dat de laatste week het weer verslechterde, zodat we onvoldoende hebben gezien van de Isle of Skye. De dag dat we er zijn is het alleen in de ochtend mooi weer, we hebben er op de rotsen gewandeld die hoog oprijzen uit de zee, en langs de huisjes die eenzaam in het land staan en dan slaat het weer om, en krijgen we storm en regen.
Ierland, met zijn veertig kleuren groen, zo luidt het gezegde. Dat is juist weergegeven, alles is er groen. Eerst denken we dat je met de camper nergens terecht kunt, overal zijn de parkeerplaatsen voorzien van een slagboom waarvan de hoogte alleen een personen auto toelaat, maar als we creatiever worden en beter om ons heen kijken, zien we zoveel leuke plekken voor de camper dat we ook veel op zulke plekken hebben overnacht en waarbij we ons best veilig voelen. De Ieren zijn gereserveerd en het Engelse Iers is voor ons moeilijk verstaanbaar, zodat van een gesprek niet veel terecht komt. Toeristen zijn er ook niet veel dus we zijn veel op ons zelf. Van Ierland is vooral de westkust erg mooi, daar is de natuur iedere dag anders, ook hier zijn veel kliffen, maar net iets minder hoog dan in Schotland. Groene landschappen afgerasterd door muurtjes en bloeiende hagen, het lijken wel hagen met een soort fuchsia. En dan de vele ruïnes van oude kastelen,kloosters of kerken met een kerkhofje er omheen. Er wordt in Ierland veel gevist, voor zowel beroep als hobby. Af en toe hebben we dan ook de vis gegeten. In Ierland gebruikt men de Europese maten en gewichten en de Euro, dat is wel net zo gemakkelijk. Van beide landen hebben we lang niet alles gezien, en we denken dat juni ook een mooie maand zal zijn om deze landen te bezoeken, dat er dan meer bloemen bloeien en meer vogels en dieren te zien zijn. Dat is dan voor een volgende keer. Nu gaan we weerom naar de Dom', Back home.
Tot ziens in Nederland en groet van,
Anton & Janny.