we zijn in Ierland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu we zijn in Ierland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

we zijn in Ierland

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

09 September 2012 | Ierland, Dublin

Dinsdag 4 september 2012 dag 18 van Fort William naar Inveraray dagtraject 153 km.
De hele nacht regen, maar in de ochtend knapt het weer op, en vandaag zien we de zon en blijft het bijna de hele dag droog. We trekken verder over de A 82 en A 828 naar Oban, en daarna via de A 816 en A 83 naar Inveraray. Bezoek aan het Scottish Sea Live Sanctuary waar otters een zeehond leven en een mooi aquarium met vis uit de omgeving is. Ook nog bij Kilmartin Stone gekeken naar stenen die eeuwen geleden er geformeerd zijn. Mooie foto’s gemaakt.
Woensdag 5 september 2012 dag 19 van Inveraray naar Glenbranter dagtraject 127 km.
Vandaag is het redelijk mooi weer. Eerst bezoeken we het kasteel van Inveraray. Het is een mooi kasteel, eigendom van de Duke of Inveraray dat is de familie Campbell (van de tomatensoep) . De heer Campbell is de 13e Duke of Inveraray. Hij is in 2002 getrouwd en heeft 3 kinderen. Zij wonen gedurende een half jaar op het kasteel, daar bewonen ze dan de ene helft, en het andere half jaar woont het gezin in Londen. Het heeft iets extra’s als het kasteel nog bewoond wordt, er staan ook overal foto’s van de familie en ook hun relatie met de Royal Family. Het kasteel is smaakvol gemeubileerd, een mooie keuken met fraaie koperen potten en in de eetkamer staat mooi servies etc. men heeft ook een grote jachtkamer met heel erg veel geweren. De tuin is niet zo groot maar wel mooi aangelegd, kort om een bezienswaardig kasteel. We trekken verder naar het gebied waar we jaren geleden met A en C zijn geweest. We gaan wandelen in het Argyll Forest Park een prachtige wandeling door het bos naar watervallen. We ontmoeten een bewoner van het piepklein dorpje Glenbranter die zegt dat we kunnen overnachten op de nabijgelegen parkeerplaats, het is een leuke plek dus daar blijven we vannacht. Maar eerst nog naar Hunter’s Quay waar we de vorige keer gelogeerd hebben. Dan is de dag alweer voorbij en gaan we naar onze overnachtingsplaats.
Donderdag 6 september 2012 dag 20 van Glenbranter naar Cairnryan dagtraject 183 km.
Vannacht geslapen bij het infocentrum van Argyll Forest. We maken hier een mooie ochtendwandeling, je ziet dat het al herfst gaat worden, de bomen beginnen te kleuren. Daarna gaan we verder naar Cairnryan vanwaar we morgen naar Ierland gaan varen. Bij de wandeling is het droog gebleven maar tijdens de camperrit regent het. We blijven slapen op de parkeerplaats van de Stena Line, zijn we morgen tenminste dichtbij.
Vrijdag 7 september 2012 dag 21 van Cairnryan naar Kilkeen Noord Ierland dagtraject 134 km.
Een korte nacht , omdat we om 6:45 uur moesten inschepen voor de tocht naar Ierland. Bovendien was het op deze overnachtplaats wel rumoerig, in de nacht vertrokken ook nog schepen met vrachtauto’s en daar hadden we niet op gerekend. Maar we varen nu over van Cairnryan , Schotland naar Belfast in Noord Ierland, en daarmee beginnen we aan het tweede deel van onze reis. Het is een mooie overtocht het weer is een stuk beter en daarmee komen de mooie luchten daar kan ik van genieten. In Belfast is het weer wennen, zo’n drukke stad en kom er maar eens op goede manier uit, we hebben de hulp van navigatie wel nodig. Buiten Belfast rijden we de A20 een toeristische weg, die de St. Patrick route wordt genoemd, bij Portaferry gaan we met de ferry over en volgen dan de A2 tot Kilkeen. Het is hier gelijk anders, het is hier drukker en de wegen zijn smaller, in Schotland wordt er rustiger en oplettender gereden, maar hier heeft men veel meer haast. De kleine stadjes zijn wel erg mooi met vaak heel mooie winkelpanden en pubs en buiten de stadjes hebben we al twee mooie maar vervallen kastelen gezien. Dus dat gaat mooi worden de komende weken en het weer is vandaag een stuk beter als gisteren, als we dat ook zo mogen houden?!Zaterdag 8 september 2012 dag 22 van Kilkeen naar Annagassan Ierland dagtraject 80 km.
Vandaag is het mooi weer. ‘s Ochtends zien we de nevel nog in de bergen hangen, maar als dat opgelost is dan is het schitterend. Na een ochtendwandeling langs het strand gaan we verder, nu echt naar Ierland. Wat opvalt is dat er geen grenscontrole is, dus ook Ierland leeft in vrede met buur Noord Ierland. We doen boodschappen in Ierland, (heerlijk weer de Euro, dat is wel zo gemakkelijk). En kopen lekkere broodjes, we rijden verder en zien een leuk haventje, mooie plek voor de lunch. Met de vissersschepen die in de haven liggen wordt op mosselen en kokkels gevist. Het is hier zo mooi dat we aan een visserman vragen of we in de haven mogen blijven staan, geen probleem, we mogen zelfs elektra gebruiken. De fietsen gaan van de camper af en we gaan per fiets de omgeving verkennen. Het is hier erg landelijk, de boeren zijn druk bezig met de oogst, aan zee is men aan het kytesurfen en zeevissen. En een oude man die aan het wandelen is groet met: Hello, a nice day. Nou daar heeft hij gelijk aan , zo geniet iedereen van deze dag. Terug aan de haven, wordt het drukker omdat de plaatselijke jeugd ook er haar vertier zoekt. Maar later in de avond wordt het rustiger en er komen ook nog 2 campers bij. A nice day, dat is het!

Het is nu zondagmiddag en momenteel staan we i nde haven ten Noorden van Dublin, weer een mooie overnachtingsplek. Het weer is wat minder dan gisteren, maar voor ons goed genoeg.
We zijn benieuwd wat het Iers avontuur ons brengt.
Hartelijke groet Anton en Janny.