langzaam terug naar huis - Reisverslag uit Keszthely, Hongarije van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu langzaam terug naar huis - Reisverslag uit Keszthely, Hongarije van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

langzaam terug naar huis

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

08 Juni 2014 | Hongarije, Keszthely

Verslag 6
Langzaam naar huis!
Zondag 1 juni dag 32 van Berco naar Zarnesti bij Brasov dagtraject 150 km
Vanochtend schijnt de zon, daar zijn we blij mee want nu kunnen we naar de moddervulkaan. Als het regent kun je daar niet naar toe want dan is het er spekglad. De vijf campers met fransen die hier ook staan gaan ook en zo rijden we in optocht zo’n 14 km. over een kleine weg door de bergen naar de moddervulkaan. De tocht er naar toe is mooi, het natuurlijke fenomeen van een moddervulkaan is natuurlijk het mooiste.
Voor de rest een mooie tocht naar Zarneste / Barsov.
De camperplaats ligt tegen de berg en het op het pad er naar toe is het erg moeilijk rijden, vooral omdat het fietsenrek achterop de camper staat, maar gelukkig gaat het goed. We kunnen de fietsen nog gebruiken om bij de Lidl boodschappen te doen, zelfs die winkel is zelfs in dit bergdorp.
Maandag 2 juni dag 33 van Zarneste naar Saliste / Sibiu dagtraject 148 km
Vanochtend zijn we op de koffie gevraagd bij de eigenaresse van de camping. En wat blijkt dat de bewoners van de andere 2 campers Nieuw Zeelanders zijn. Beide echtparen zijn deze zomer voor 7 maanden in Europa en hebben ieder een camper gekocht , de ene in Duitsland en de andere in Engeland, na afloop verkopen ze de camper en vliegen terug naar Nieuw Zeeland. Nu, wij kunnen ons verhaal over de camperruil naar Nieuw Zeeland wel aan hen kwijt. Het wordt dus een heel gezellig koffie-uurtje. Dan gaan we weer verder, het is weer eng om het campingpad af te komen, maar het gaat goed. Volgende week komen hier 20 campers, er is hier één toilet en één douche hoe dat moet? We rijden over een rustige weg naar Sibiu. We rijden door veel dorpen die er in onze ogen erg armoedig zijn, hiervan maak ik foto’s, er wordt dan wel om geld of snoep gevraagd, och ook wel begrijpelijk. We hebben een plek uitgezocht bij Sibiu om dat plaatsje te bezoeken, maar bij aankomst blijkt de camperplaats gesloten te zijn, nu moeten we verder en komen we bij een camperplaats in Saliste, tijd voor een bezoek aan Sibiu is er niet meer, daarvoor in de plaats lopen we door het dorp, erg aardig en weer leuke foto’s gemaakt. Op de camperplaats krijgen we bij inschrijving snaps en likeur aangeboden, zo aardig zijn ze hier. En… de voorzieningen zijn hier goed verzorgd. En… Fenje is jarig, ’s avonds laat nog een Whatsapp gestuurd, dat kan tegenwoordig als je maar WiFi internet hebt, en dat is hier op de camping.
Dinsdag 3 juni dag 34 van Salista naar Gilau dagtraject 210 kmVanochtend schijnt de zon, lekker buiten ontbijten, dat is een tijdje niet mogelijk geweest. Weer trekken we verder. Een prachtige route over de D 106f en door de dorpen Poiana Sibilui, Jina en Sugag naar de weg 67C dat is een deel van de Transalpina weg. De Transalpina is de hoogste weg van Europa, maar de top van meer dan 2000 meter is nu nog niet open, er is de afgelopen nacht nog sneeuw gevallen en omdat de kwaliteit van de weg niet al te goed is, is het onverantwoord de weg te berijden. Maar een klein, veel lager deel van de weg, hebben we wel bereden. Dit gebied is zeker de moeite waard om weer eens terug te komen.
Na dit alles rijden we over een veel drukkere weg door naar Turda en daar bezoeken we een zoutmijn. Interessant om te zien maar wel erg commercieel. We dalen met twee best enge liften de mijn in. De zoutaderen in het gesteente van de mijn zijn goed zichtbaar en je voelt en ruikt het zout. We rijden nog door de stad Turda en dan is het tijd om naar de camping te gaan, ditmaal de Eldorado camping in Gilau, een grote camping waar maar drie plaatsen bezet zijn, allemaal Nederlanders. Als we de camping oprijden gaat het regenen, och als morgen de zon maar weer schijnt.
Woensdag 4 juni dag 35 van Gilau naar Tiszakecske Hongarije dagtraject 320 km
Vanochtend schijnt de zon niet, dus we pakken op en vervolgen onze weg. We rijden over de E 60 naar Hongarije, het is een weg die vlot rijdt. De weersvoorspelling is dat het in Hongarije beter en stabieler weer zal zijn. En zo komen we vandaag op de Hongaarse poesta terecht zo’n 100 km van Boedapest. En deze camperplaats is een echte verrassing. Bij aankomst staan we voor een gesloten hek en omdat de foto op onze Samsung tablet klopt bellen we aan. De zoon des huizes doet open en het blijken geëmigreerde Nederlanders te zijn die ooit een camping begonnen zijn maar het nu niet meer doen. Als we vertellen dat we hen via een internet programma gevonden hebben belt hij z’n moeder die boodschappen aan het doen is, met de vraag of we er toch mogen staan. En zo staan we op hun terrein op de poesta en stil dat het er is! Bovendien klopt het weerbericht, de zon schijnt en men zegt: het worden de komende dagen dertigers ( 30 graden) dat is een hele overgang.
Donderdag 5 juni dag 36, vrijdag 6 juni dag 37 en zaterdag 7 juni dag 38 verblijf Tiszakecske
Wat het weer betreft, het blijven dertigers. Vandaag verkassen we toch naar de camping bij de thermaalbaden. Hier kunnen we vanaf de camping zo naar de thermaalbaden toe, hier is ook een mooi zwembad bij. Deze dagen wordt het een afwisseling van ’s ochtends fietsen en ’s middags zwemmen en het lijf koesteren in baden van 36 graden. Allemaal warm maar niet te heet wel prettig en altijd afkoeling bij het zwembad. We zijn hier met veel Duitsers en Nederlanders.
Hier gaan we ’s avonds uit eten, want je kunt er lekker eten voor een zeer schappelijke prijs. Voor 20 euro eten we samen en dan inclusief het drankje.Het enige is dat de fietsmogelijkheden beperkt zijn en dat er ook geen goede fietskaart te koop is, och overal is wat. Maar we fietsen in 3 dagen toch zo’n 140 km.
Zondag 8 juni dag 39 Pinksteren, van Tiszakecske naar Keszthely, Balatonmeer dagtraject 280 km
Weer stralend weer, vandaag echt weer een echte dertiger. Het is Pinksterzondag en behalve de campinggasten komen er heel veel dagjes mensen op de thermaalbaden af, voor ons dus tijd om te vertrekken. Ditmaal wordt het een oude stek, het Balatonmeer, we kwamen er al in de Sovjetperiode. En ook hier kun je fietsen, dus weer een leuke mix van fietsen en zwemmen. Vanochtend wilden we brood halen maar tot onze grote schrik zijn de winkels hier gesloten, daar waren we niet op bedacht, wel dom natuurlijk, maar het komt eigenlijk nooit meer voor. Afijn een goede les, gelukkig hadden we nog brood, en voor de rest hebben we maar op een terras gegeten, die zijn er in deze streek genoeg en goedkoop.
Nu staan we op een camping aan het Balatonmeer. De fietsen zijn alweer van de camper dus morgen maar weer op de fiets hopend dat het niet al te heet zal zijn.
Dit is tot nu toe ons reisverhaal. Jullie lezen dat we steeds dichter bij Utrecht komen. Volgend weekend hopen we thuis te komen. Nu nog lekker genieten van we op onze weg tegenkomen.