Langs de Zwarte Zee tot de Donaudelta in Roemenie - Reisverslag uit Buzău, Roemenië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Langs de Zwarte Zee tot de Donaudelta in Roemenie - Reisverslag uit Buzău, Roemenië van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Langs de Zwarte Zee tot de Donaudelta in Roemenie

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

31 Mei 2014 | Roemenië, Buzău

Verslag 5
Langs de Zwarte Zee tot aan de Donaudelta in Roemenie
Zondag 25 mei dag 25 van Safranbolu naar Amasra dagtraject 90 km
Het is vandaag zwaar bewolkt maar wel droog. We bezoeken het dorp Safranbolu dat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat. Je kunt er vanaf de camperplaats gemakkelijk heen lopen. Het is zondag dat is voor de meeste Turken ook een vrije dag en dat merk je. Men komt met bussenvol het stadje bezoeken. Leuk eens als Nederlandse toerist alleen met Turkse toeristen door een dorp rond te struinen. Wat het dorp interessant maakt zijn de vakwerkhuizen, wel logisch want het staat in een bosrijk gebied dus er is veel hout. De meeste huizen zijn mooi opgeknapt en voorzien van houtsnijwerk en aan het eind van het dorp is een museum dat op een soort Madurodam lijkt, er zijn allerlei torens uit belangrijke Turkse steden nagemaakt.
In het stadje zijn wel moskeen maar die zijn helaas gesloten, ook is er een Hamman en Karavanserai. Natuurlijk veel toeristische snuisterijen. Na dit alles gezien te hebben trekken we verder naar de kust naar Amasra. Het is een weg dwars door de bergen en het laatste stukje ook met haarspeldbochten, maar dan zien we de Zwarte Zee en het kleine havenstadje Amasra liggen. De camperplaats aan de haven is niet beschikbaar gelukkig kunnen we op een andere parkeerplaats staan. De mensen spreken alleen Turks dus we moeten in gebarentaal uitleggen dat we er willen overnachten. Dat mag en als we ons geïnstalleerd hebben krijgen we Turks fruit, zo van de boom geplukt. Dat is nu echt Turkse gastvrijheid. Dan gaan we per fiets het plaatsje bezoeken, ook hier is het heel erg druk, en ook hier wordt alleen Turks gesproken, maar het is heel erg leuk we genieten van de haven en het dorp, je kunt over de havenhoofden lopen, en kijken naar de heldere zee met veel vis en schaaldieren. ´s Avonds gaan we eten we zien de boten binnen komen in het laatste zonlicht, opvallend is dat er lang niet overal bier geschonken wordt, we zijn nu echt ook in het Islamitische Turkije.
Maandag 26 mei dag 26 van Amasra naar Kefken dagtraject 300 km
Goed geslapen op de parking. Naast de pareerplaats staat een school en op maandagochtend staan ze met z’n allen op het schoolplein het volkslied te zingen, dat is nog eens een begin. Wij doen nog even de boodschappen en trekken verder. De tocht gaat door de bergen en langs de Zwarte zee naar Kefken. Het is een prachtige kustlijn maar waar helaas aan de stranden vaak veel troep ligt, men gooit alles van zich af, wat jammer! Als we bijna bij Kefken zijn, en parkeren om nog een boodschap te doen, stopt er een Turkse auto en worden we in het Nederlands aangesproken, Anton vraagt ben je een Nederlandse Turk? Ja zegt hij en ik woon in Utrecht. Uit deze streek komen zijn ouders en hij is er nu zijn huis aan het bouwen. Het is een man van ongeveer 35 jaar en beretrots!
In Kefken is een camperplaats aan het strand, maar of het hier rustig zal zijn dat wordt een avontuur, er lopen nogal wat mensen langs, en dan maar hopen dat ze geen slechte bedoelingen hebben.
Er stroomt een riviertje de zee in, tussen het riet zijn heel veel kikkers, ik ben er is voor gaan zitten, om het kikkerleven te bestuderen en foto’s te maken.
Dinsdag 27 mei dag 27 van Kefken naar Kilyos / Istanbul dagtraject 190 km
Het is vannacht rustig gebleven en we hebben goed geslapen. De zon schijnt weer uitbundig en strand en omgeving liggen er schitterend bij, een mooi plekje, maar toch?
We gaan vandaag langs de Zwarte Zeekust door naar Istanbul , dus weer naar Europa. Maar voordat we er zijn maken we een mooie rit over de D020 naar Sile, het is hier heel groen en de brem bloeit en het ruikt naar allemaal kruiden een prachtige rit waarin we het havenplaatsje Sile aandoen. Ook onderweg rijden we vaak langs zee met vaak mooie zandstranden, overal zie je wel mensen in zee zwemmen. Onderweg doen we de boodschappen bij BIM, dat is de Turkse Aldi en daar in het schap liggen Nederlandse stroopwafels!
Na Sile gaan we de grote weg op naar Istanbul, wat is dat een drukte, en we gaan de Bosporus over en zijn dus weer in Europa, er is in Kilyos (een wijk van Istanbul) een camping, maar de weg daar naar toe is zo steil, dat heb ik zelden gezien, maar het gaat goed en het is hier een heerlijk oord. Een kleine camping met veel Franse campers en kamperende motorrijders.
Woensdag 28 mei dag 28 van Kilyos / Istanbul naar Obzor Bulgarije dagtraject 400 km
Echte rijdag. Door de velden van Europees Turkije rijden we naar de Bulgaarse grens bij Kardam, het is de grensplaats het dichtst bij de Zwarte Zee. Daarna rijden we Bulgarije in. Zo op het eerste gezicht lijkt alles veel armoediger in Bulgarije. Het badplaatsje Obzor is wel weer heel leuk, hier zijn veel buitenlandse toeristen. Er is een kleine camping met mooi en schoon sanitair. We gaan er in het plaatsje eten en hebben het gezellig met een paar Belgen. Het eten is matig, wellicht waren we in Turkije verwend.
Donderdag 29 mei dag 29 Hemelvaartsdag van Obzor Bulgarije naar Murighiol Roemenie dagtraject 350 km
Vandaag vervolgen we onze tocht naar Roemenie, want het doel is langs de Zwarte Zee via Bulgarije naar Roemenie. In Roemenie zijn we nog nooit geweest dus het is leuk daar eens te kijken. Ook in Roemenie is veel armoede en ook veel slechte wegen, dat is wennen. Maar we doen voorzichtig aan. Nu zitten in de Donaudelta en morgen gaan we een boottocht maken. Murichiol is een klein plaatsje en midden in het plaatsje is de camping en we kijken op een ooievaarsnest, echt midden op het platteland. Waar het leven kleurig is.
Vrijdag 30 mei dag 30 verblijf in Murighiol
Vandaag is het weer niet goed, het lijkt er op dat het gaat regenen. Murighiol is het hart van de Donaudelta van waaruit boottochten worden georganiseerd. En vandaag staat zo´n boottocht op het programma. ´s Ochtends om 8 uur worden we gehaald en als we net met met het bootje zijn weggevaren begint het te hozen, de schipper vraagt of we willen cancellen, dat doen we maar tenslotte is de boot niet meer dan een roeiboot met een buitenboordmotor. Een half uur later staan we weer bij de camper, wat nu? We besluiten het later op de dag weer te proberen, maar er is nog een ander probleem, hoe komen we bij de camperplaats vandaan op de oprit staat al een hele grote plas. We besluiten om naar de andere camperplaats te gaan, nu de plas nog niet te groot is, en we er nog door kunnen. Dus verkassen naar de andere camperplaats 1 km. verderop, die ook veel mooier is, dus een stuk aangenamer. Inmiddels is het zo goed als droog, dus we proberen een kleine fietstocht te maken, naar het andere dorp en langs het vele riet dat hier aan de waterkant staat. Maar ook in de middag gaat het weer regenen dus de boottocht gaat vandaag definitief niet door. Morgen weer een kans.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, muggen houden ook niet van regen, normaal zijn hier veel muggen, maar niet als het regent!
Zaterdag 31 mei dag 31 van Murighiol naar Berca 30 km vanaf Buzau dagtraject 220 km
Vanochtend zijn we om 6 uur ( 5 uur Nederlandse tijd) opgestaan, omdat er vanaf deze camperplaats om 7 uur een boottocht zou worden georganiseerd. Het is weer zwaar bewolkt, maar de weersvoorspelling is dat het in de ochtend droog zou blijven, maar helaas de tocht gaat niet door. Nu het moeilijke besluit, nog een dag wachten of verder gaan? Voor het laatste hebben we gekozen en nu staan we bij een restaurant in Berca, dit is ons geadviseerd door de campereigenaar in Murighiol. Hier een mooie verharde parkeerplaats waar we met een franse campergroep staan, ze hebben allemaal grote camperbussen, wij staan er als nietige Hollanders tussen.
Dit is dan het verslag van deze week.
Jullie kunnen lezen dat het weer de laatste dagen wat minder is, maar we hopen dat het ergste voorbij is. We trekken verder via Roemenie en Hongarije naar huis. We hopen de laatste weken ook nog veel te mogen genieten.
Hartelijke groet,
Anton en Janny