Als Illegaal in Europees Cyprus - Reisverslag uit Kyrenia, Cyprus van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu Als Illegaal in Europees Cyprus - Reisverslag uit Kyrenia, Cyprus van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

Als Illegaal in Europees Cyprus

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

18 Mei 2014 | Cyprus, Kyrenia

Als inwoner van de Europese Unie illegaal in de Europese Unie.
Daarom kunnen we niet naar Israel. Lees het verslag, daar probeer ik het probleem te beschrijven.
Woensdag 14 mei dag 14 van Karsiyaka / Girne N. Cyprus naar Coral Bay / Pafos Z. Cyprus dagtraject 221 km
Vannacht bijgeslapen van de bootreis naar Cyprus de vorige nacht. Mooi weer en de stevige bries is er nog maar dat maakt het juist aangenaam. Direct buiten zitten en na het ontbijt even in het hotel aan de overzijde van de weg onze email lezen. Na een laatste praatje met de eigenaar trekken we verder, want vandaag willen we kijken of we naar Israel kunnen varen. In Nikosia passeren we de grens van Noord Cyprus = Turks naar Zuid Cyprus = Grieks. Aan de Griekse kant worden we meteen erop gewezen dat dit geen grensovergang is naar een checkpoint. We krijgen een papier mee waarin staat we een maand mogen blijven en via dit checkpoint terug moeten komen. Voor de Griekse Cyprioten is Noord Cyprus nog steeds bezet gebied. Na dit alles rijden we vrolijk door naar de haven van Limasol om de boot te nemen naar Israel en dat gaat dus niet door. Omdat we via het Turkse gedeelte Cyprus zijn binnengekomen zijn wij illegaal de grens over gekomen. We verdedigden ons omdat we inwoners van de Europese Unie zijn net als Zuid Cyprus maar de wet is zo en illegalen mogen niet naar Israel varen. Kort gezegd , we zijn illegaal het land in gekomen en we mogen alleen maar via het checkpoint in Nikosia eruit. Dat heet dus Europese Unie! Dieke er is werk voor je want voor een student culturele antropologie en internationaal recht zijn hier grootse vraagstukken.
We wisten dat er problemen konden komen, maar nu we zover gekomen zijn is het wel een teleurstelling, dat je niet naar Israel door kunt reizen. We rijden een stukje door naar Pafos, en staan bij Coral Bay een prachtig strand. Er zijn twee strandtenten die ’s avonds om 6 uur al sluiten. Dan wordt het stil. Nog lekker langs het strand gewandeld en buiten gegeten met het uitzicht op de baai.
Cyprus is toch een dwaas eiland. Aan de turkse kant wordt een waterpijpleiding van Turkije naar Cyprus aangelegd en aan de Griekse kant laat men bron water zo de zee in lopen.

Donderdag 15 mei dag 15 van Coral Bay naar Ziyi dagtraject 126 km
Nu Israel voor ons op deze manier onbereikbaar is moeten we de knop omzetten en gaan we Cyprus maar verder verkennen. En als je dan in de ochtend de camperdeur open doet en een waanzinnig mooi strand in de zon ziet baden dan weet je dat het goed gaat komen. Eerst gaat Anton internetten en ik ga op het strand wandelen we zijn maar met een paar mensen dat maakt het zo speciaal. Na dit alles trekken we toch verder Limasol terug. We bezoeken eerst Petra tou Romiou (Afrodit Kayasi),dat zijn rotsen in zee, dan een klooster en vervolgens Episkopi, de Britse basis waar Anton 40 jaar geleden in de oorlog naar toe gegaan is , daar was hij veilig en kon in ‘Happy Valley’ kamperen en wachten op evacuatie. De Britse basis is er nog maar ‘Happy Valley’ is niet terug te vinden. Voorbij Limasol gaan we op zoek naar een camperplaats en vinden dat in de haven van Ziyi. Een klein leuk vissersplaatsje en het zou er veilig zijn. Als we bij de camper zitten komen mensen een praatje maken, we krijgen zelfs van Australische toeristen hun laatste restje fruit want zij gaan met het vliegtuig verder. Hun voorouders komen uit Utrecht en heten Jongerius en waren groenteboer, och dat schept een band.
Het is hier vlak dus we gaan nog een eindje fietsen en daarna naar een visrestaurant, waar de man de vis vangt en de vrouw in de keuken staat, heerlijk vis met Griekse salade gegeten.

Vrijdag 16 mei dag 16 van Ziyi naar Kaplica dagtraject 188 km
Vanochtend is het uitzicht uit onze camper weer fantastisch. We zitten buiten te ontbijten en daar komt een klein vissersbootje de haven binnen varen, ik ga kijken en zie dat de oogst deze nacht 2 inktvissen is, de visser kijkt somber. Hoewel het een prachtige plek is om te zijn, gaan we toch maar verder, we rijden de B-weg (kleine weg) af naar Larnaca, deze valt wat tegen, dan terug naar het checkpoint in Nicosia waar uitdrukkelijk gezegd was dat we hierdoor terug moesten komen naar N.Cyprus, Anton heeft hiervoor zelfs moeten tekenen. Toen we bij de grens(checkpoint) kwamen gunde men ons geen blik waardig, we konden direct weer naar het Turkse gedeelte van Cyprus, als ik ergens niets van politiek snap dan is het hier wel. Maar buiten het politieke gebral, is het eiland best mooi. Goede wegen, vriendelijke mensen, de ene helft heeft mooie kerken en kloosters de andere helft heeft Moskeeën en de bevolking is best welvarend.
Na Nikosia zijn we dus weer in N. Cyprus, we rijden naar de haven van Girne om de reis naar Turkije voor a.s. maandag te reserveren, dan rijden we verder naar het Noorden , er is een goede weg maar het landschap valt wat tegen, weinig mooie stranden en omdat we geen camperplaats kunnen vinden staan op we het punt om terug te gaan naar Girne. Ik zei tegen Anton als er na deze heuvel geen camperplaats is dan gaan we terug en zie daar een heel complex van hotel, restaurant strand etc. en wij mogen er ook met onze camper staan. Je kunt er heel goed zwemmen Anton vind nog een dode waterschilpad, bewijs dat de waterschilpadden hier toch aan land komen.
In de avond hebben we in het restaurant gegeten. Waar we voor het open raam genieten van de ondergaande zon
Zaterdag 17 mei dag 17 verblijf in Kaplica dagtraject 195 km
Mooi weer. We maken een trip naar het uiterste noorden van het eiland. Het is voornamelijk een mooie en rustige kustweg, telkens stappen we uit om van het uitzicht te genieten, en we bezoeken een byzantijns kerkje dat men aan het restaureren is. Helemaal op de punt staat een klooster, het Apostolos Andreas Monastery, bijzonder deze kerk en klooster te zien in het Turkse gedeelte van het eiland, maar de Griekse gemeenschap is hier gebleven en heeft haar rechten behouden. Mooi om te zien dat het klooster ook door islamitische toeristen wordt bezocht. Op de noordpunt hebben ook ezels vrij spel, als automobilist heb je maar op ze te wachten, altijd leuk voor een foto. We rijden door het binnenland terug naar Kaplica, ik vind het landschap wat tegenvallen, het is vrij kaal en ook met weinig schaapskuddes, dat is in Turkije wel anders.
Vanavond weer in Kaplica gegeten. Nu hoor ik de Iman zijn avondgebed uitspreken. Het is avond en de nacht gaat komen.

Zondag 18 mei dag 18 van Kaplica naar Girne dagtraject km
Vanochtend een onstuimige zee, mooi gezicht al die golven, maar de temperatuur is goed.
Onze laatste dag in Cyprus, want morgen vertrekken we met de boot weer naar Turkije. We rijden naar de strandtent waar we de eerste nacht op Cyprus gestaan hebben. We rijden een ommetje via Güzelyurt, hier zijn veel citrus boomgaarden. Geprobeerd mooie foto’s te maken. Ook hier is de zee onstuimig, maar als we bij ons verblijf in Girne aankomen valt het gelukkig nog wel mee. Men herkent ons en we drinken wat op hun terras en we mogen er weer staan en krijgen stroom.
We hebben mooie dagen gehad in Cyprus, en op hele mooie plekken gekampeerd. Maar één andere camper gezien.
Een prachtige kust met mooie stranden, het binnenland is wat saaier. Jammer dat we niet door konden reizen naar Israel.
Morgen varen we weer naar Turkije.
Groet van ons,
Anton & Janny.