In Auckland op weg naar Palmerston - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu In Auckland op weg naar Palmerston - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Anton & Janny Houweling - WaarBenJij.nu

In Auckland op weg naar Palmerston

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Anton & Janny

20 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Bedankt voor de felicitaties, leuk de verschillende felicitaties zowel via de site als per email of internet verjaardagskaart. Allemaal heel erg bedankt, het is heel erg leuk, vooral als je aan het andere einde van de wereld verblijft.

Het grootste deel van de reis zit er op. Vanochtend nog weer gekeken naar de Jan van Genten colony een prachtig gezicht.
Nu op weg naar het laatste deel van de reis.
Over het verloop van de reis, zie verslag
Verslag 9
Vrijdag 15 maart dag 34 van Goat Island naar Kawakawa dagtraject 192 km
Vanochtend schijnt de zon weer uitbundig. We gaan mailen, maar we ontvangen ook al felicitaties. Heel erg leuk. Het is hier een paradijsje, we zitten iets hoger en over de palmbomen zie je de zee.
De eigenaren Floor en Maria Antonie wonen hier al meer dan 30 jaar en hebben 21 jaar het bedrijf Seafriends. Maar ze zijn oud, ik schat 70 jaar en ze hebben het bedrijf verkocht aan een Belg. Floor vindt dat we van zo weinig diensten gebruik maken, dat we maar de helft van de kampeerkosten hoeven te betalen. Dat hebben we nog nooit meegemaakt.
De Bay of Islands lonkt , dat willen we nog graag zien dus we trekken verder. Onderweg koffie met gebak, voor de verjaardag en in Whangarei gaan we wandelen en de boodschappen doen. Het is een drukke stad met 50000 inwoners. Er is wel wat te zien, we gaan naar een Art Gallery, en naar een waterval. Dan rijden we verder naar Kawakawa, we staan nu bij een Rugbyveld, helemaal alleen, tegen mijn principe, maar we zijn laat aangekomen, dus er zit niets anders op. Morgen door naar Paihia, het hart van de Bay of Island.

Zaterdag 16 maart dag 35 van Kawakawa naar Paihia dagtraject 48 km
Vandaag zwaar bewolkt, met een lichte miezerige regen, zo weinig dat je er niet eens nat van wordt. Maar in de middag knapt het weer op. We hebben best goed geslapen, het is hier heel erg stil. We rijden een klein stukje naar Paihia, het hart van de Bay of Island. We vinden dicht bij het dorpje een camperplek. Daar hebben we de camper neer gezet en in het plaatsje tickets gekocht voor een cruise in de middag. Paihia is een levendig plaatsje dat leeft van de toeristen. Ook wel eens lekker om daar tussen alle prullaria te snuffelen. ’s Middags dan de Dolfin cruise, de dolfijnen hebben we dus gezien, maar ze springen niet zo ver uit het water, dus ik heb er geen enkele foto van. Dan varen we door ‘het hol in de rots’, een leuke sensatie, en de tocht gaat verder, langs al die kleine eilandjes die in de baai liggen. We doen een eilandje aan, en kunnen daar wandelen, en aan het einde van de boottocht doen we het schiereiland Russell aan, ook hier gaan we van boord, een Nederlands stel is het met ons eens dat het wel erg veel op Terschelling lijkt. ’s Avonds gaan we nog mijn verjaardag vieren door uit eten te gaan, dat kun je hier goed en het was een lekker en gezellig diner.
Aan het einde nog internet gelezen, leuk de verschillende felicitaties zowel via de site als per email of internet verjaardagskaart. Allemaal heel erg bedankt, het is heel erg leuk, vooral als je aan het andere einde van de wereld verblijft.

Zondag 17 maart dag 36 van Paihia naar Rawene dagtraject 174 km
Zoals het de hele week al voorspelt is, regent het vandaag echt. Jammer maar niets aan te doen, als je 5 weken goed weer hebt gehad mag je niet klagen. Vandaag rijden we het meest noordelijkst van onze reis. We gaan daarbij niet naar Cape Reinga, de Noordelijkste punt van NZ. Je moet dan de laatste 120 km. heen en terug rijden en omdat we toch al krap in de tijd zitten vinden we dat zonde van die tijd. We rijden langs de oostkust langs prachtige baaien , mangrove bossen en verstilde stranden. Het weer knapt wat op en wordt droog, daardoor kunnen we lekker wandelen en de kleine dorpjes in het Noorden bekijken, vaak gebouwd in koloniale stijl. Op de (voor ons) noordelijkste punt bij Awanui gaat het weer regenen, dat is jammer we rijden door over de Hwy 1 en later over een toeristische weg en nog met een ferry naar Rawene, hier is een mooie camping met goede en schone voorzieningen, zoiets is ook genieten

Maandag 18 maart dag 37 van Rawene naar Trounson Kauri Park dagtraject 106 km
In NZ voorspellen ze het weer goed. Er was voorspelt dat het zondag regen zou zijn, en dat klopte en dat daarna de zon weer terug zou keren en dat klopt ook. De zon schijnt iets minder uitbundig maar dat geeft niet. We gaan eerst in Rawene een Mangrove walkway lopen, het staat in geen enkele reisgids, maar de wandeltocht is geweldig , we zien nu echt de Mangrove bomen die met hun wortels in het brakke water van de rivier staan die een eindje verder in zee uitmondt. Overal bordjes met uitleg , dat is interessant omdat wij dit soort bossen niet kennen. Dan rijden we verder naar Koutu Boulders. Bollen die duizenden jaren geleden vanuit zee op het strand zijn aangespoeld. Op het Zuider eiland hebben we dat bij Moeraki Bouders ook gezien, maar deze zijn ook imponerend, vooral omdat we er bijna alleen zijn, je voelt je dan één met de natuur en het fenomeen dat de natuur heeft voort gebracht. Dan naar de Kauri bos, waar de Giant Kauri Trees staan. Ik vind het lijken op een tropisch regenwoud met enorme hoge bomen, en op die bomen groeien weer mossen en andere planten. We bekijken de Tana Mahuta (God van het woud), met een omtrek van bijna 14 meter is deze de grootste Kauri boom van NZ, hij is mogelijk 1200 jaar oud. Na al dit moois komen we terecht in het Trounson Kauri Park een DOC camping, in Nederland zouden we dat een camping van het Staatsbosbeheer noemen. Hier heerst nog het echte kampleven, met tenten en mensen die met weinig materiaal hier overnachten. Ook hier is een Kauri bos waar we een avond wandeling maken, er zouden Kiwi’s zijn, maar helaas niet gezien.

Dinsdag 19 maart dag 38 van Trounson Kauri Park naar Muriwai Beach dagtraject km
Vannacht heeft het geregend en de hele dag is het wat wisselvallig. Het wordt een rijdag,want we willen tot dichtbij Auckland rijden, om zo woensdag Auckland te passeren. De DOC camping is wel heel plezierig, best iets om langer te verblijven. Onderweg bezoeken we nog bij Metakohe het Kauri Museum. Als je zoveel Kauri bomen hebt gezien is het interessant om wat meer informatie hierover te krijgen en dit museum is geeft dat. Dan weer de camper in om door naar Muriwai Beach te rijden, hier is een kolonie van Jan van Genten. Prachtige vogels, die af en aan vliegen om het jongen te voeren. Geprobeerd wat mooie foto’s te maken, maar vooral te genieten van dit schouwspel en weer een schitterende beach waar men aan het surfen is.

Tags: Auckland,